Bromsbelägg EBC DP81515RPX

2 615 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
834644

Bromsbelägg EBC DP81515RPX

EBC Brakes RPX Racing Pad (DP81515RPX) Front är en högeffektiv ban- och trackday-beläggning med stabil friktionsnivå på 0,55 genom ett brett temperaturområde (0 till 750°C). Dessa belägg är helt tillverkade i EBC Brakes egna fabrik i Bristol, Storbritannien, och är framtagna för att ge maximal bromskraft redan från kall start samt stark initialbett för aggressiv inbromsning.

Viktiga egenskaper

  • Hög friktion (0,55) – Ger konsekvent bromskraft från kall start upp till mycket hög temperatur.
  • Tillverkade i Storbritannien – 100% producerade i EBC:s Bristol-fabrik, med rostfria backplattor för minskad värmeöverföring.
  • Nucap® NRS®-system – Krokförsedd backplatta som eliminerar risken för att beläggen släpper.
  • Lång livslängd – Utmärkt balans mellan god slitstyrka och skonsamt skivslitage.
  • Ingen R90-godkännande – Inte avsedd för allmän väg inom EU; konstruerad för bana och tävling.

Användningsområde & fördelar

  • Banracing & backtävlingar – RP-X™ är optimerad för sprint-racing, hillclimb och andra tävlingssammanhang där bromsprestanda omedelbart krävs.
  • Omedelbar bromseffekt – Kräver ingen uppvärmning för att nå full bromskapacitet.
  • Starkt initialbett – Perfekt för fordon och förare som vill ha direkt och kraftfull respons vid inbromsningar.
  • Brett temperaturområde – Håller en stabil friktionsnivå från omgivningstemperatur upp till 750°C.

Viktigt att tänka på

  • Ej godkänd för allmän väg: RP-X™ saknar R90-homologering för europeiska landsvägar och är endast avsedd för tävlingsbruk.
  • Bedding in: För bästa resultat bör en korrekt inkörning av beläggen göras för att säkerställa optimal friktion och minskat skivslitage.
  • Extra kylning: Vid hård bankörning kan ytterligare bromskylning krävas för att bibehålla prestanda och förlänga både beläggen och skivornas livslängd.

Sammanfattning

EBC DP81515RPX (RP-X™) är ett racing-orienterat bromsbelägg för dig som kräver maximal bromseffekt och konsekvent friktion genom hela temperaturspannet. Med sitt omedelbara bett och stabila karaktär passar det perfekt för bankörning, sprint- och backtävlingar, men är inte avsett för vanlig gatkörning i Europa. Detta är ett utmärkt val för förare som vill ha en högpresterande lösning för tävlingsbruk med god livslängd och skonsam påverkan på bromsskivorna.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.