Bromsbelägg EBC DP81594RPX
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Bromsbelägg EBC DP81594RPX
EBC Racing RP-X Track and Race Brake Pads (DP81594RPX) är en högprestandabeläggning för intensiv bankörning, sprintlopp och backtävlingar. Beläggen har en stabil friktionsnivå på 0,55 över ett brett temperaturspann (0 – 750 °C), vilket ger dig full bromseffekt från första inbromsningen utan behov av uppvärmning.
Viktiga egenskaper
- Hög och jämn friktion – 0,55 μ från kallstart upp till 750 °C (motsvarar ca 1400 °F).
- Tillverkade i Storbritannien – 100 % produktion i EBC:s fabrik i Bristol.
- Rostfri backplatta – Minskar värmeöverföring och eliminerar behovet av färg.
- Nucap® NRS®-krokar – Säkerställer stark bindning mellan belägg och backplatta, ingen risk för delaminering.
- Hållbar konstruktion – Utmärkt belägglivslängd med måttlig påverkan på bromsskivan.
- Ej R90-godkända – Avsedda för bana och tävlingsbruk, inte godkända för normal vägkörning.
När passar RP-X bäst?
RP-X är framtagna för dig som vill kunna lita på omedelbar och konsekvent bromskraft under hårda förhållanden. De är perfekta för kortare tävlingar som sprint- eller hillclimb-evenemang, där du snabbt behöver full effekt utan att först värma upp bromsarna. Dessutom ger de ett kraftigt initialt bett och en tydlig pedalrespons, vilket är avgörande på bana.
Att tänka på
- Bromsskivornas skick – Se till att skivorna är jämna och utan djupa fåror för att minska inkörningstiden.
- Ej för gatbruk – Då RP-X inte är R90-godkända är de inte lagliga för vanlig vägkörning inom EU.
- Kylning – Vid extrema förhållanden kan extra kylkanaler eller ducting vara nödvändiga för att sänka bromstemperaturerna.
Sammanfattning
Bromsbelägg EBC DP81594RPX (RP-X) är utvecklade för seriös bankörning och tävling, med hög initial bromskraft och stabil prestanda i extrema temperaturer. Vill du ha ett bromsbelägg som ger maximal effekt redan från kallstart och klarar intensiva lopp är detta ett utmärkt val. Tänk dock på att beläggen inte är godkända för normal gatkörning enligt R90-regelverket.
EBC Bromsbelägg
ULTIMAX / ULTIMAX2
Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.
GREENSTUFF
Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.
REDSTUFF
Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.
YELLOWSTUFF
Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.
Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.
BLUESTUFF
Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.
RP-1
Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.
RP-X
Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.
SR Series
Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.