Bromsbelägg EBC DP81771/2.14SR11

2 390 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
834666

Bromsbelägg EBC DP81771/2.14SR11 (SR11 Sintered Racing)

EBC:s SR11 är en avancerad, sintrad racingblandning speciellt utvecklad för krävande banförhållanden och höghastighetsfordon. Dessa belägg ger en hård initial "bite" med minimal rotor-/skivslitage tack vare den unika transferfilmstekniken. SR11 har en medelhög friktion och är främst avsedd för bakaxeln i tävlingsbilar eller för gatbaserade fordon där hög ABS‑aktivitet förekommer. Med sin långa livslängd och stabila bromsverkan från kallt upp till 900 °C passar SR11 utmärkt för dig som vill minska bromsunderhållet och maximera prestandan på bana.

Viktiga egenskaper

  • Sinterad racingblandning: Ger extremt hård bromsverkan och tål upprepade hårda inbromsningar
  • Transferfilmsteknik: Praktiskt taget ingen slitage på bromsskivorna och bättre pedalrespons
  • Förlängd livslängd: Håller 3–5 gånger längre än traditionella semi‑metalliska belägg
  • Omedelbar bromsverkan: Fungerar från kallt till upp mot 900 °C (1650 °F) utan kemisk "bedding"
  • Rekommenderad montering: SR21 fram och SR11 bak för optimal balans i tävlingssammanhang
  • Mångsidig användning: Passar allt från ultrafasta gatbilar till helracer med justerbar bromsbias

Varför välja EBC SR11 (DP81771/2.14SR11)?

Om du siktar på att vinna lopp eller vill ha topprestanda på bana är SR11‑blandningen ett måste. Den sintrade konstruktionen ger inte bara extrem bromskraft och hög värmetålighet, utan också en förbluffande låg kostnad per körd racingmil. Inga kemiska bindemedel kräver "bedding", så du kan i princip montera och köra direkt. Vill du ha ännu mer "bite" fram rekommenderar EBC att du kör SR21 fram och SR11 bak, vilket skapar en perfekt balans för intensiva racingförhållanden.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.