Bromsbelägg EBC DP81824RPX

1 650 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
834669

Bromsbelägg EBC DP81824RPX

EBC Racing RP-X Track and Race Brake Pads (DP81824RPX) är högprestandabelägg för intensiv bankörning, sprintlopp och backtävlingar. De har en stabil friktionsnivå på 0,55 över ett brett temperaturspann (0 – 750 °C), vilket ger full bromseffekt från första inbromsningen utan behov av uppvärmning.

Viktiga egenskaper

  • Hög och jämn friktion – 0,55 μ från kallstart upp till 750 °C (ca 1400 °F).
  • Tillverkade i Storbritannien – 100 % produktion i EBC:s fabrik i Bristol.
  • Rostfri backplatta – Minskar värmeöverföring och eliminerar behovet av färg.
  • Nucap® NRS®-krokar – Säkerställer extremt stark bindning mellan belägg och backplatta.
  • Hållbar konstruktion – Ger bra livslängd på beläggen med måttlig påverkan på skivorna.
  • Ej R90-godkända – Avsedda för bana och tävling, ej lagliga för vanlig vägkörning.

När passar RP-X bäst?

RP-X är utvecklade för förare som kräver omedelbar och konsekvent bromskraft under krävande förhållanden. Perfekt för kortare tävlingar som sprint eller hillclimb, där du behöver maximal effekt direkt utan uppvärmning. Dessutom ger de ett kraftigt initialt bett och tydlig pedalrespons, vilket är avgörande på bana.

Att tänka på

  • Bromsskivornas skick – Se till att skivorna är i gott skick för att minska inkörningstiden.
  • Ej för gatbruk – Då beläggen inte är R90-godkända, är de inte lagliga för vanlig vägkörning inom EU.
  • Kylning – Vid extrem belastning kan extra kylkanaler krävas för att sänka bromstemperaturen.

Sammanfattning

Bromsbelägg EBC DP81824RPX (RP-X) är ett utmärkt val för dig som vill ha maximal bromsverkan och stabil prestanda på tävlingsbanan. Beläggen ger dig hög friktion från första inbromsningen och är designade för hård körning i höga temperaturer. Tänk dock på att de inte är godkända för vanlig gatkörning enligt R90-regelverket.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.