Bromsbelägg EBC DP81853.15SR11

3 595 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
834670

Bromsbelägg EBC DP81853.15SR11 (SR11 Racing – Fram)

EBC erbjuder två sintrade racingbelägg i sin SR‑serie: SR11 (medium friktion) och SR21 (hög friktion). Dessa belägg är framtagna för asfalt- och uthållighetslopp, där de uppvisat starka resultat vid oberoende dynotester enligt LMGTE/GTLM‑parametrar. SR‑blandningarna är lågmälda i ljud, snabba att köra in och har lång livslängd, vilket ger en mycket låg slitagekostnad per tävlingsvarv.

Viktiga egenskaper

  • Sintrad konstruktion: För snabbast asfaltlopp och endurance‑tävlingar
  • Minimal skivslitage: Avancerad transferfilmteknik ger nära noll rotor-/skivslitage
  • Snabb inkörning: Oftast tillräckligt med ett varv på en ren bromsskiva
  • Förbättrad bromskraft: Ger ökat bett och längre livslängd än många halvmetalliska konkurrenter
  • Temperaturområde: Effektivt från kallt upp till cirka 900 °C (1650 °F) utan kemisk inbränning
  • Lång livslängd: 3–5 gånger längre än många andra tävlingsbelägg
  • SR11™ (medium friktion): Passar både ABS‑utrustade gatbilar och tävlingsbilar

Varför välja SR11?

SR11 är en mångsidig racingbeläggsblandning med medelhög friktion, framtagen för att leverera stabil bromseffekt och minimalt skivslitage. Tack vare sin sintrade konstruktion behöver beläggen i princip ingen inkörningsperiod, vilket ger effektiv bromsning redan efter första varvet. De är särskilt lämpade för förare som vill ha en balans mellan hög bromskraft och jämn, förutsägbar pedalrespons under långa race eller intensiv bankörning.


Rekommenderad användning

För bästa prestanda kan SR21™ (hög friktion) användas på framaxeln och SR11™ (medium friktion) på bakaxeln, särskilt i bilar med hög vikt eller under‑servoade bromssystem. Detta skapar en optimal balans i bromssystemet och ger ökad kontroll i kurvor och inbromsningar. Observera dock att SR11 i sig är fullt kapabel att användas fram, beroende på din körstil och fordonets egenskaper.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.