Bromsbelägg EBC DP81853.15SR21

4 150 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
834671

Bromsbelägg EBC DP81853.15SR21 (SR21 Racing)

EBC Sintered SR21 är en helsinterbeläggning utvecklad för renodlad racing och lång livslängd, tillverkad i EBC Brakes egna anläggning i USA. Dessa bromsbelägg utmärker sig genom mycket hårt bett, hög värmetålighet och minimal påverkan på bromsskivan. Resultatet är en kostnadseffektiv lösning för dig som jagar segrar inom motorsport.

Viktiga egenskaper

  • Ultra-hög friktion: SR21 ger ett kraftigt initialt bett och bibehåller bromseffekten även under extrema temperaturer, upp till 925 °C.
  • Exceptionell livslängd: Tester visar 3–5 gånger längre hållbarhet än många andra halvmetalliska racingbelägg.
  • Skonsamma mot skivorna: Tack vare avancerad transferfilm-teknik är skivslitage i princip obefintligt.
  • Ingen kemisk inkörning: Beläggen innehåller inga flyktiga ämnen. Installera och kör – prestandan finns där från start.
  • Optimal pedalrespons: Den ”hårda” konstruktionen ger ett tydligt pedalgrepp och bättre känsla vid inbromsning.
  • Minimal fade: Hög stabilitet även vid upprepade hårda inbromsningar och höga temperaturer.

Perfekt för riktiga racingbilar

SR21™-blandningen är framtagen för fordon med hög ABS-intervention eller tävlingsbilar utrustade med justerbar bromsbias. Beläggen tillverkas därför främst för helrace-ok från AP, Brembo, Alcon och Wilwood. Detta är en fullrace-produkt för seriösa team och förare.

Lägre kostnad per racingmil

Den längre livslängden och minimala skivförbrukningen innebär att du kan köra fler varv eller tävlingar innan byte behövs, vilket ger en av marknadens lägsta kostnader per körd racingmil.

Ingen kemisk bedding

Till skillnad från många andra racingbelägg kräver EBC SR ingen speciell inbränningsprocess. Det är bara att montera och köra, vilket sparar både tid och resurser i tävlingsdepån.

Monteringstips

För optimal balans rekommenderar EBC att använda SR21™ fram och SR11™ bak när du vill finjustera bromsbias för bästa resultat på banan.

Sammanfattning

Med Bromsbelägg EBC DP81853.15SR21 (SR21 Racing) får du en högpresterande sinterbeläggning som kombinerar extrem bromskraft, lång livslängd och minimal skivförslitning. Om du vill vinna tävlingar och maximera bromsarnas kapacitet är detta valet för dig.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.