Bromsbelägg EBC DP81858RPX
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Bromsbelägg EBC DP81858RPX
EBC Racing RP-X Track and Race Brake Pads (DP81858RPX) är en renodlad högprestandabeläggning framtagen för intensiv bankörning och krävande sprint- eller backtävlingar. Med en friktionsnivå på 0,55 över ett brett temperaturspann (0 – 750 °C) erbjuder dessa belägg enastående bromsverkan redan från kallstart, vilket är särskilt fördelaktigt vid korta race och hillclimbs där du snabbt behöver maximal effekt.
Viktiga egenskaper
- Omedelbar bromskraft – Stabil friktion på 0,55 μ ger 100 % bromseffekt direkt, utan uppvärmning.
- Tillverkade i Storbritannien – 100 % produktion i EBC Brakes anläggning i Bristol.
- Högtemperaturtåliga – Klarar upp till 750 °C (motsvarande 1400 °F), perfekt för tuffa bandagar.
- Slitstark konstruktion – Rostfritt stål i backplattan och Nucap® NRS®-krokar eliminerar risk för delaminering.
- Måttlig skivslitage – Bra balans mellan lång livslängd på beläggen och måttligt slitage på bromsskivan.
- Ej R90-godkända – Avsedda för bana och tävlingsbruk, inte godkända för vanlig vägkörning i EU.
För vem passar RP-X?
Dessa belägg vänder sig till dig som kör seriös trackday eller tävlingsinriktad motorsport och behöver ett bromssystem som levererar maximal prestanda från första inbromsningen. Den höga initiala bettet ger dig trygghet att du alltid har bromskraft i toppklass, samtidigt som beläggens stabilitet och slitstyrka ger förutsättningar för jämn prestation genom hela loppet.
Att tänka på
- Ej för gatbruk – Eftersom RP-X inte är R90-godkänt, är det inte lagligt att använda på allmän väg inom EU.
- Inbromsning och inkörning – Se till att skivorna är i gott skick (helst nyskurna eller jämna) och följ rekommenderad inkörningsprocess för att uppnå optimal bromsverkan.
- Kylning – Vid hård bankörning kan extra kylkanaler till bromsarna vara en god idé för att sänka temperaturerna och förlänga både skivans och beläggens livslängd.
Sammanfattning
EBC DP81858RPX (RP-X) är ett högpresterande racingbelägg som kombinerar mycket hög friktion med god slitstyrka. De är ett utmärkt val för dig som prioriterar maximal bromskraft på bana, sprint- och backtävlingar eller liknande motorsportsammanhang. Tänk dock på att beläggen inte är godkända för vanlig vägkörning enligt R90-regelverket. Vill du ha ett belägg som klarar intensiva trackdays och ger dig ett ordentligt bett utan kompromisser är detta ett mycket bra alternativ.
EBC Bromsbelägg
ULTIMAX / ULTIMAX2
Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.
GREENSTUFF
Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.
REDSTUFF
Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.
YELLOWSTUFF
Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.
Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.
BLUESTUFF
Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.
RP-1
Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.
RP-X
Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.
SR Series
Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.