Bromsbelägg EBC DP82430RP1

2 815 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
834744

Bromsbelägg EBC DP82430RP1

EBC Racing RP-1 Track and Race Brake Pads (DP82430RP1) är ett högpresterande bromsbelägg som utvecklats för att ge konsekvent och pålitlig bromskraft under krävande förhållanden på bana. Med en måttligt hög friktionsnivå på 0,45 mellan 100 – 750 °C (200–1400 °F) erbjuder RP-1™ en mer progressiv och mjukare respons jämfört med andra rena racingbelägg, vilket passar utmärkt för fordon med överservoade bromssystem eller uppgraderade bromsok med större kolvareal.

Viktiga egenskaper (RP-1™)

  • Tillverkade i Storbritannien – 100 % produktion i EBC Brakes’ fabrik i Bristol.
  • Rostfria bakplåtar – Minskar värmeöverföring och är helt utan färg.
  • Nucap® NRS®-teknik – Ger ett extremt säkert fäste mellan belägg och bakplåt.
  • Temperaturområde: 100 – 750 °C (200–1400 °F).
  • Friktionskoefficient: 0,45 – Ger progressiv bromskänsla och bättre kontroll.
  • Ej R90-godkända – Inte avsedda för laglig vägkörning inom EU.
  • Optimerade för racing – Håller bra livslängd på både belägg och skivor.

Prestanda och användningsområde

RP-1™ är framtaget för att hantera hårda inbromsningar och höga temperaturer på bana utan att tappa bromseffekt. Den mjuka och förutsägbara pedalresponsen gör det enklare att dosera bromskraften, vilket är en stor fördel för förare som vill finjustera inbromsningarna på exempelvis racingbilar, banträffar eller i bilar med stora eftermarknads-Big Brake Kits.

Varför välja EBC RP-1?

  • Idealisk för fordon med kraftigt servo: Den mer progressiva karaktären motverkar att bromsarna blir för “tvära”.
  • Skonsamma mot skivorna: God livslängd på både belägg och skivor trots hård körning.
  • Rostfria bakplåtar: Lägre värmeöverföring och minskad risk för överhettning i oket.

Observera att RP-1™ inte är R90-godkända och därmed inte är avsedda för laglig körning på allmän väg inom EU. De kan dock vara ett utmärkt val för bana och tävling – särskilt för förare som vill ha en mjukare inbromsningskurva än vad rena racingbelägg med mycket högt initialbett erbjuder.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.