Bromsbelägg EBC DP82431RPX

2 030 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
834747

Bromsbelägg EBC DP82431RPX (RP‑X™ Track and Race)

EBC Racing RP‑X™ är ett högpresterande ban- och tävlingsbelägg utvecklat för att ge maximal bromseffekt på racingbanan och i hård trackday-körning. Beläggen tillverkas helt och hållet i EBC:s fabrik i Bristol, Storbritannien, med fokus på att leverera jämn och hög friktion över ett brett temperaturregister.

Nyckelfunktioner

  • 0,55 friktionskoefficient: Stabilt grepp från 0 °C upp till 750 °C (ambient–1400 °F), vilket ger 100 % bromseffekt redan från kallstart.
  • Snabb initial “bite”: Kraftfull bromsrespons och direkt pedalrespons, perfekt för sprintlopp och backtävlingar.
  • Nucap® NRS®-fäste: Ryggplattorna har integrerade “hook”-fästen som förhindrar delaminering och ger maximal hållbarhet.
  • Rostfria ryggplattor: Leder bort värme effektivt och har ingen färg som kan brännas bort vid extrem värme.
  • Ej R90-godkända: Utvecklade för banbruk; ej avsedda för laglig vägkörning inom EU.
  • Moderat skivslitage: RP‑X™ ger lång livslängd på beläggen och rimligt slitage på bromsskivor jämfört med många andra rena tävlingsbelägg.

Perfekt för krävande bandagar och tävling

RP‑X™ är optimerade för högintensiv körning där du behöver tillförlitlig bromskraft utan uppvärmning. Belägget lämpar sig för sprint- och backtävlingar, men fungerar också utmärkt vid andra typer av bankörning tack vare dess snabba initialbite och stabila friktionsnivå även under extrem värmeutveckling.

Viktiga råd

  • Ej för gatbruk: Då RP‑X™ inte är R90-godkända, får de inte användas lagligt på allmän väg i EU.
  • Krav på värmeavledning: Vid extrem belastning rekommenderas extra kylning av bromsarna (exempelvis luftkanaler) för att förlänga livslängd och bibehålla optimal prestanda.
  • Viktigt med rätt skivor: Se till att bromsskivorna är i gott skick och inte ojämna eller kraftigt slitna för att undvika lång inbromsningstid och ojämn beläggslitage.

Sammanfattning

EBC RP‑X™ (DP82431RPX) är ett banfokuserat bromsbelägg med hög, stabil friktion och direkt pedalrespons, framtaget för förare som kör riktigt hårt på bana. Dess rostfria ryggplattor och NRS®-fäste ger extrem hållbarhet och pålitlig funktion under krävande förhållanden. Om du vill ha maximal bromskraft för trackdays, sprinttävlingar och liknande är RP‑X™ ett utmärkt val.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.