Bromsbelägg EBC DP911
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Bromsbelägg EBC DP911 (Ultimax OE Replacement)
Dessa bromsbelägg från EBC är utformade som en högkvalitativ ersättning för originalbelägg (OE) i en mängd olika fordonstyper – bensin, diesel, hybrid eller el. De tillverkas i Storbritannien och är helt R90-godkända, vilket innebär att de uppfyller eller överträffar de krav som ställs på originaldelar. Ultimax-serien ger dessutom en lång livslängd och högt friktionsvärde för pålitliga inbromsningar under normal stadskörning och vid högre hastigheter, även i prestige- och SUV-segmentet.
Viktiga egenskaper
- Passar: Flera olika fordonstyper, inklusive bensin, diesel, hybrid och el
- R90-godkända: Uppfyller eller överträffar OEM-krav
- Kopparfria: Uppfyller moderna miljökrav
- Förstklassig design: Center slots och fasade kanter för minskat buller och effektiv avgasning
- Brake-In-beläggning: För snabbare inkörning och omedelbar bromsverkan
- Lång livslängd: Högt friktionsvärde och slitstyrka
- Testade vid MIRA: Visar bättre prestanda än originalbelägg i de flesta fall
- Monteringstillbehör: Hårdvara och slitagevarnare medföljer (där det är standard)
Användningsområde
EBC Ultimax-serien (DP911) är utvecklad för daglig körning och normal stadstrafik, men klarar även motorvägskörning och högre hastigheter i exempelvis 4x4-fordon och lätta lastbilar. De är dock inte avsedda för bankörning eller tävlingsbruk. För mer krävande applikationer rekommenderar EBC andra serier som Greenstuff, Redstuff, Yellowstuff eller Bluestuff beroende på ändamål.
Varför välja EBC DP911?
Om du letar efter en pålitlig och prisvärd uppgradering jämfört med originalbelägg är EBC DP911 Ultimax ett utmärkt val. Du får en kombination av lång livslängd, tystare inbromsningar och god bromsverkan direkt efter installation tack vare Brake-In-beläggningen. Dessutom är de miljöanpassade och kopparfria, vilket gör dem till en framtidssäker lösning för dagligt bruk i moderna fordon.
EBC Bromsbelägg
ULTIMAX / ULTIMAX2
Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.
GREENSTUFF
Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.
REDSTUFF
Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.
YELLOWSTUFF
Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.
Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.
BLUESTUFF
Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.
RP-1
Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.
RP-X
Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.
SR Series
Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.