Bromsbelägg EBC DPX2390
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Bromsbelägg EBC DPX2390
EBC Ultimax OE Replacement Brake Pad Set (DPX2390) är ett optimalt val för dig som kör mycket i stadstrafik och söker hög bromseffekt med minimalt damm. Beläggen tillverkas vid EBC Brakes anläggning i Bristol, Storbritannien, och har tagits fram för att ge lång livslängd och tyst bromsning.
Viktiga egenskaper
- Hög bromseffekt direkt: Ultimax2™-blandningen ger kraftfull inbromsning från första pedaltrycket.
- Miljövänlig formulering: Helt fri från stålpartiklar och med Code “N”-klassning för minimal miljöpåverkan.
- Skonsamma mot skivor: Den icke-metalliska sammansättningen sliter betydligt mindre på bromsskivorna.
- GG Friction Rating: Högsta möjliga bromsverkan med bibehållen körkomfort.
- Tyst gång: Den avancerade designen ger minimala vibrationer och låg ljudnivå.
- Optimal i alla klimat: Noggrant testad i såväl kallt, fuktigt klimat som varma, fuktiga miljöer.
Varför välja Ultimax2™?
EBC Ultimax2™ erbjuder en kombination av ren bromsyta, förlängd livslängd och minimal dammbildning. Beläggen är speciellt framtagna för dig som dagligen kör i stadstrafik eller på motorväg och vill behålla en komfortabel och tyst bromsupplevelse utan att kompromissa på bromseffekt.
Miljö och hållbarhet
Denna bromsbeläggsserie uppfyller högsta miljöstandarder och är helt fri från bly, stål och andra giftiga sulfider. Tack vare den icke-metalliska formuleringen är beläggen mycket skonsamma mot bromsskivorna, vilket förlänger både skivornas och beläggens livslängd.
Summering
EBC DPX2390 Ultimax är en perfekt ersättare till dina originalbelägg och passar utmärkt för daglig pendling och stadskörning. Du får stabil bromseffekt, längre livslängd och tyst inbromsning i en miljövänlig förpackning. Välj Ultimax för en renare och mer effektiv bromsupplevelse.
EBC Bromsbelägg
ULTIMAX / ULTIMAX2
Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.
GREENSTUFF
Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.
REDSTUFF
Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.
YELLOWSTUFF
Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.
Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.
BLUESTUFF
Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.
RP-1
Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.
RP-X
Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.
SR Series
Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.