Bromsbelägg EBC ED91619

2 145 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
834930

Bromsbelägg EBC ED91619

EBC ED Brake Pad Light Truck, Jeep and SUV Set (ED91619) är ett uppgraderat bromsbelägg för pickuper, jeepar och SUV:ar som söker bättre grepp, lägre ljudnivå och längre livslängd jämfört med originalbelägg. Tillverkade i Storbritannien med noga utvalda material ger de en märkbar förbättring av bromsprestandan.

Viktiga egenskaper

  • Ny röd färg – Visar att belägget uppgraderats till AF 903/09-specifikation.
  • NUCAP NRS-krokfäste – Ger upp till fem gånger starkare bindning mellan belägg och bakplatta än konventionella metoder.
  • Tyst gång efter inkörning – Cirka 600–800 mil krävs för full inkörning, därefter är beläggen nästintill ljudlösa.
  • Dual slot & fasade kanter – Minskar risken för bromsjud och förbättrar avgasning för jämnare bromsprestanda.
  • Fade-fritt bromsmaterial – Klarar breda temperaturspann och ger stabil inbromsning under varierande förhållanden.
  • Mer ”grepp” än original – Hög friktion ger kortare stoppsträcka och säkrare inbromsningar.
  • Längre livslängd – Utvecklade för att hålla längre än både original och många eftermarknadsbelägg.
  • Röd ”brake-in” beläggning – Ger omedelbar säker bromsverkan direkt efter montering.

Varför välja ED-serien?

ED+ bromsbelägg från EBC Brakes är en kostnadseffektiv uppgradering för dig som vill förbättra bromsprestandan på din truck eller SUV. De är tillverkade av aramidfiber och en mindre mängd stål, vilket ger hög friktion och lägre rotor- och beläggslitage. Dessutom producerar de minimalt med bromsdamm och klarar hög värmebelastning, vilket gör dem till ett utmärkt val för både vardagskörning och tyngre belastning.

Sammanfattning

EBC ED91619 är ett utmärkt val för dig som kör lätt lastbil, jeep eller SUV och vill ha förbättrad bromskraft, högre slitstyrka och tystare bromsning. Tack vare den röda ”brake-in”-beläggningen får du dessutom säker bromsverkan redan från start. Efter inkörning ger de en stabil, fade-fri och tyst bromsupplevelse som överträffar originalbelägg i både livslängd och grepp.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.