Bromsbelägg EBC ED91963
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Bromsbelägg EBC ED91963 (Light Truck, Jeep & SUV)
Dessa premiumbromsbelägg från EBC är framtagna för att förbättra bromsprestandan på lätta lastbilar, jeepar och SUV:ar. ED91963 är tillverkade i Storbritannien och erbjuder hög friktion, ökad värmetålighet samt lång livslängd, allt till ett konkurrenskraftigt pris jämfört med originaldelar.
Viktiga egenskaper
- Ny rödlackering (AF 903/09): Identifierar den uppgraderade sammansättningen för bättre prestanda.
- NUCAP NRS-system: Ger 5 gånger starkare bindning mellan beläggmaterial och bakplatta.
- Tyst gång efter inkörning: Cirka 600–800 km krävs för optimal prestanda och minimalt ljud.
- Dual slot & chamfer: Minskar buller och förbättrar avgasning för konsekvent bromsverkan.
- Fade-fritt material: Klarar ett brett temperaturspann utan att tappa grepp.
- Mer ”bett” än original: Större bromskraft än de flesta standard- och lågprisalternativ.
- Längre livslängd: Håller längre än många andra belägg, inklusive OE.
- Röd ”Brake In”‑yta: Säkerställer direkt och säker inbromsning efter installation.
- Rotorvänliga: Aramid- och stålfiberblandning ger minimal skivslitage och låg dammbildning.
Varför välja EBC ED91963?
Om du söker en kostnadseffektiv uppgradering till din truck, jeep eller SUV är EBC ED+‑beläggen ett utmärkt val. De kombinerar hög friktion, förbättrad värmetålighet och lång livslängd för att ge dig både kraftigare och mer pålitlig bromsverkan än originalbeläggen. Med minimal skivslitage och låg dammbildning blir de dessutom enklare att underhålla och hålla rena.
EBC Bromsbelägg
ULTIMAX / ULTIMAX2
Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.
GREENSTUFF
Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.
REDSTUFF
Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.
YELLOWSTUFF
Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.
Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.
BLUESTUFF
Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.
RP-1
Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.
RP-X
Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.
SR Series
Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.