Bromsbelägg EBC ED92022
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Bromsbelägg EBC ED92022
EBC ED‑serien är speciellt framtagen för lätta lastbilar, Jeepar och SUV:ar och tillverkas i Storbritannien. Den nya röda lackeringen visar den senaste friktionsgraden AF 903/09, och beläggen erbjuder enastående bromskraft, lång livslängd och minimalt buller.
Egenskaper och fördelar
- NUCAP NRS‑fäste: Ger upp till 5 gånger starkare bindning än konventionella bromsbelägg.
- Tystare efter inkörning: Efter 600–800 mil blir bromsarna nästintill ljudlösa.
- Dubbla spår och avfasade kanter: Minskar oljud och förbättrar avgasning vid hård inbromsning.
- Fade‑fritt material: Klarar hög värme och behåller bromsverkan i ett brett temperaturområde.
- Högre friktion än original: Ger mer grepp och förbättrad bromsrespons, ofta till en lägre kostnad än OE.
- Förlängd livslängd: ED‑serien är designad för att hålla längre än både original och de flesta eftermarknadsbelägg.
- Rött “Brake in”‑skikt: Säkerställer omedelbar och trygg bromsverkan direkt efter montering.
Varför välja ED+ för SUV och lätt lastbil?
Vill du uppgradera bromsarna på din Jeep, SUV eller lättlastbil utan att byta till racinginriktade alternativ? ED+‑beläggen från EBC är en kostnadseffektiv lösning som höjer friktionen och värmetåligheten, samtidigt som de ger längre livslängd och minimal dammbildning. De är tillverkade av aramid och en liten mängd stålfiber, vilket dessutom är skonsamt mot bromsskivorna.
Sammanfattning
EBC ED92022 är ett högkvalitativt bromsbelägg för lätta lastbilar, Jeepar och SUV:ar som vill ha kraftigare bromsverkan, längre hållbarhet och tystare inbromsningar. Med sin robusta konstruktion, NUCAP NRS‑teknik och speciella friktionsblandning levererar ED‑serien enastående bromsrespons och mycket god skivhygien. Söker du en pålitlig och effektiv uppgradering av bromssystemet, är ED‑beläggen från EBC ett smart val.
EBC Bromsbelägg
ULTIMAX / ULTIMAX2
Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.
GREENSTUFF
Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.
REDSTUFF
Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.
YELLOWSTUFF
Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.
Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.
BLUESTUFF
Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.
RP-1
Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.
RP-X
Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.
SR Series
Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.