Bromsbelägg EBC ED9294

1 635 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!

HITTA ENKELT RÄTT FÖR DIN BIL!

Ange din bilmodell i vår smarta sökfunktion så får du en enkel överblick på samtliga bromsbelägg- och skivor vi kan erbjuda din bil!

SKU
834964

Bromsbelägg EBC ED9294 (Light Truck, Jeep & SUV)

Dessa premiumbromsbelägg från EBC är speciellt framtagna för att förbättra bromsprestandan på lätta lastbilar, jeepar och SUV:ar. Med en ny och förbättrad AF 903/09‑sammansättning, kombinerat med EBC:s välkända NUCAP NRS‑teknik, får du en pålitlig och kraftfull inbromsning som dessutom varar längre än de flesta original- och eftermarknadsbelägg.

Viktiga egenskaper

  • Hög bindningsstyrka: NUCAP NRS hook‑teknik ger 5 gånger starkare bindning än vanliga belägg.
  • Tyst gång efter inkörning: Cirka 600–800 km krävs för att beläggen ska bli helt ljudlösa.
  • Dual slot & chamfer: Minskar buller och underlättar avgasning vid hård inbromsning.
  • Fade-fritt material: Stabil bromsverkan över ett brett temperaturspann.
  • Bättre grepp än original: Ökad friktion ger kortare stoppsträcka och säkrare körning.
  • Extremt lång livslängd: Varar längre än de flesta alternativ på marknaden.
  • Röd ”Brake In”‑yta: Säkerställer effektiv bromsning direkt efter montering.
  • Rotorvänliga: Aramid- och stålblandning som minimerar skivslitage och dammbildning.

Varför välja EBC ED9294?

ED+‑serien från EBC ger en kostnadseffektiv uppgradering för dig som vill ha mer kraft, bättre värmetålighet och längre livslängd än vad originalbelägg vanligtvis erbjuder. Samtidigt är beläggen skonsamma mot bromsskivorna, vilket håller underhållskostnaderna nere. Söker du pålitliga, högpresterande och hållbara bromsbelägg för din truck, jeep eller SUV är ED9294 ett utmärkt val.

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.