Bromsskiva EBC Ultimax Slitsad USR2180 330mm/27mm

4 760 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
587517

EBC USR Slitsad Bromsskiva

EBC USR Slitsad bromsskivor är det ultimata valet för förare som söker elegant och tyst bromsprestanda utan att kompromissa med effektivitet. Med en slitsad design är dessa skivor perfekta för både sportiga bilar och premiumfordon där stil och funktion möts.

Egenskaper och Fördelar:

  • Ultraslitsad yta: Den diskreta slitsdesignen säkerställer förbättrad värmeavledning och optimal bromsning i alla körförhållanden. Designen är extra utformad för att avlägsna gas, smuts, vatten och skräp samt bibehålla jämnt slitage på bromsbeläggen
  • Tyst och vibrationsfri: Skivorna är konstruerade för att minimera bromsljud och ge en jämn, behaglig körning.
  • Korrosionsskyddad ytbehandling: Den hållbara beläggningen skyddar mot rost och bibehåller bromsskivornas premiumutseende.
  • Lång livslängd: Perfekt matchning med EBC:s bromsbelägg för maximal slitstyrka och prestanda.

EBC USR Slotted bromsskivor är särskilt framtagna för att möta höga krav på säkerhet, komfort och stil. Oavsett om du kör till jobbet eller tar bilen ut på landsvägen, kan du lita på att USR-skivorna levererar bromskraft och pålitlighet i toppklass.

EBC har alltid varit ärliga nog att påpeka att den största fördelen med slitsade bromsskivor är att de främjar ett jämnt och parallellt slitage på bromsbeläggen, istället för att tillåta åsar att utvecklas på belägg och skivor, vilket är typiskt för sportskivor som endast är borrade. Genom att förhindra dessa åsar förblir bromsarna mer konsekventa under hela livslängden för både belägg och skivor (enkel fysik!)

EBC Bromsbelägg

ULTIMAX / ULTIMAX2

Detta är EBCs basbelägg och har utvecklats som ersättningsbelägg för standardbilar. Prestandan är jämförbar med, ja ofta något bättre än, bilens originalbelägg.

GREENSTUFF

Lite vassare belägg som lämpar sig väl för en mer aktiv körstil med standard personbilar. Perfekt grepp upp till 650°C. Den senaste versionen av Greenstuff bromsbelägg är lite mjukare för att förbättra pedalkänslan på lättare bilar vid lägre hastigheter. Detta resulterar i god livslängd och minimalt slitage på bromsskivorna.
Finns även i en "Elite"-version för lite tyngre bilar som Jeepar, Pickups och SUV:ar.

REDSTUFF

Keramiskt bromsbelägg särskilt lämpliga för högpresterande standardbilar. Perfekt grepp upp till 750°C. Redstuff keramiska bromsbelägg har alltid varit kända för sin låga dammavgivning och den senaste blandningen minskar dammet ytterligare.

YELLOWSTUFF

Ett högeffektivt belägg för alla typer av standardbilar och som särskilt kommer till sin rätt i högre hastigheter och vid kraftiga inbromsningar. Passar även för lättare racing, typ trackdays och drifting, samt för rally. Perfekt grepp upp till 900°C.

Observera dock att den nya blandningen, som introducerades under 2021, behöver längre tid för "inbäddning" innan de är effektiva i racing-sammanhang. Vill man komma igång med sina nya belägg så fort som möjligt för racing rekommenderas därför att istället välja Bluestuff.

BLUESTUFF

Ett belägg specifikt utvecklat för racing. Materialet har en liknande känsla som Yellowstuff men har högre friktion och kräver betydligt kortare "inbäddning". Perfekt grepp upp till 900°C. Beläggen är främst avsedda för tävlingsbilar, men många modeller är numera även R90-godkända.

RP-1

Är liksom RP-X ett högpresterande belägg utvecklat för racing. Skillnaden gentemot RP-X ligger främst i känsla/profil och inte i prestandan. RP-1 har ett mjukare och mer progressivt bett vilket ofta känns bra när man bytt till större bromsskivor och bromsok på bilen. Beläggen passar utmärkt ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Dessa belägg är inte godkända för gatan.

RP-X

Ett högpresterande belägg utvecklat för racing med något högre friktion och som ger ett mer direkt och distinkt bett jämfört med syskonet RP-1. Beläggen ger full effekt även när de är kalla vilket gör dem särskilt lämpliga för sprint-racing och hill climbs, samt för banor där man behöver högeffektiv inbromsning direkt från start.
Även dessa beläggen är utvecklade för att passa särskilt bra ihop med "Big Brake"-kit från ledande tillverkare som AP och Wilwood.
Beläggen är inte godkända för gatan.

SR Series

Ett mycket avancerat racing-belägg av sintrat metallpulver som introduceras under våren 2022. Belägget är ursprungligen utvecklat för endurance racing och har 3-5 gånger längre livslängd jämfört med andra metallbaserade belägg. Beläggen finns generellt endast tillgängliga för högprestande racing-ok från t.ex. AP, Alcon, Brembo och Wilwood och är klara att användas direkt ur lådan, dvs ingen "inbäddning" krävs. Beläggen finns i två modeller: SR11 (mellanhög friktion) och SR21 (ultra-hög friktion).
Dessa beläggen är inte godkända för gatan.