Däck Nankang CR-S 19tum
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
CR-S — det nya r-däcket från Nankang
Efter att ha lanserat AR-1 och gjort sig till ett hushållsnamn både hos professionella racingförare och trackday-entusiaster så gick ingenjörerna i Taiwan tillbaka till ritbordet och efter tre års utveckling är nu det nya däcket, CR-S, redo att göra debut under våren 2024.
Nankang CR-S är specifikt framtaget med Time Attack och långlopp i åtanke. Under 2023 har däcket satts på ordentligt prov som enhetsdäck i Lotus Cup Europe med stor framgång där förarna och teamens feedback format den färdiga produkten. För användning på bana så är det inte bara tänkt att vara snabbare än AR-1 utan också mer konsekvent i hur greppet distribueras över ytan under kurvtagningar tack vare sitt asymmetriska mönster.
För körning på allmän väg så har det även tagits kliv framåt. Det erbjuder bättre komfort med lägre buller och i vått väglag så förs vattnet undan mer effektiv så du får mer greppyta jämfört med AR-1.
Mer information samt datablad hittar du på nankangracing.se — för frågor så kan du kontakta oss på info@nankangracing.se, och känner du dig redo för att ta klivet över till Nankang CR-S så är du välkommen att lägga din förhandsbokning här på Apex.se
Rekommendationer för bankörning och inkörning:
Däckens ideala arbetstemperatur är mellan 62-97 grader celsius och varmtrycket på bana bör ligga mellan 1,9-2,2 bar och vi rekommenderar att en inkörningsprocedur används när det är möjligt (om förhållanden och regler tillåter). Detta innebär att däcken utsätts för en försiktig värmecykel där de gradvis belastas samtidigt som man undviker att sladda med bilen.
På banan ökar du gradvis hastigheten under minst tre till fyra varv, där det första varvet körs med 50–60% av "max" kapacitet. Öka sedan gradvis utan att överstiga 85% kapacitet, följt av ett nedkylningsvarv i slutet av passet. Detta förbättrar däckets livslängd avsevärt, såväl som dess prestanda i kommande körsessioner.
Om möjligt, kör in minst en ny uppsättning däck under den fria träningen och lägg dessa åt sidan för loppet. På så sätt vet du att de har balanserats korrekt och inte har några smygande punkteringar etc. Att få detta gjort tidigt är viktigt eftersom kvalificeringen kan bli blöt eller avbruten, vilket kan tvinga fram användningen av nya däck i ett lopp, såklart beroende på vad reglementet säger i de fallen.
Kom ihåg att nya däck alltid kommer att erbjuda en liten prestandatopp, men det går bara att dra nytta av detta om bilen är balanserad på sina däck. En korrekt inkörd uppsättning däck ger alltid mer konsekvent prestanda under sin livstid än en uppsättning som har använts hårt från start, även om den inte har “grainat”.
Data:
Storlek | Rekommenderad fälg | Totalbredd (mm) | Mönsterbredd (mm) | Diameter (mm) |
195/50R15 | 5.5-7 | 201 | 191 | 577 |
195/55ZR15 | 5.5-7 | 201 | 190 | 595 |
205/50R15 | 5.5-7.5 | 214 | 200 | 587 |
225/45ZR15 | 7-8.5 | 225 | 219 | 583 |
245/40ZR15 | 8-9.5 | 248 | 244 | 575 |
195/50ZR16 | 5.5-7 | 201 | 191 | 602 |
205/45ZR17 | 6.5-7.5 | 206 | 200 | 616 |
215/40ZR17 | 7-8.5 | 218 | 214 | 604 |
215/45ZR17 | 7-8 | 213 | 209 | 626 |
225/45ZR17 | 7-8.5 | 225 | 219 | 634 |
235/40ZR17 | 8-9.5 | 241 | 234 | 620 |
235/45ZR17 | 7.5-9 | 236 | 229 | 644 |
245/40ZR17 | 8-9.5 | 248 | 244 | 628 |
255/40ZR17 | 8.5-10 | 260 | 254 | 636 |
275/35ZR17 | 9-11 | 278 | 276 | 624 |
225/40ZR18 | 7.5-9 | 230 | 224 | 637 |
235/40ZR18 | 8-9.5 | 241 | 234 | 645 |
245/40ZR18 | 8-9.5 | 248 | 244 | 653 |
255/35ZR18 | 8.5-10 | 260 | 256 | 635 |
265/35ZR18 | 9-10.5 | 271 | 266 | 643 |
275/35ZR18 | 9-10.5 | 278 | 276 | 649 |
275/40ZR18 | 9-11 | 278 | 273 | 677 |
285/30ZR18 | 9.5-10.5 | 290 | 285 | 629 |
295/30ZR18 | 10-11 | 301 | 295 | 635 |
295/35ZR18 | 10-11.5 | 301 | 296 | 663 |
315/30ZR18 | 10.5-11.5 | 320 | 315 | 647 |
335/30ZR18 | 11.5-12.5 | 343 | 335 | 659 |
235/35ZR19 | 8-9.5 | 241 | 236 | 647 |
245/35ZR19 | 8-9.5 | 248 | 246 | 656 |
265/30ZR19 | 9-10 | 271 | 265 | 643 |
265/35ZR19 | 9-10.5 | 271 | 266 | 669 |
275/35ZR19 | 9-11 | 278 | 276 | 675 |
295/30ZR19 | 10-11 | 301 | 295 | 661 |
305/30ZR19 | 10.5-11.5 | 313 | 305 | 667 |
325/30ZR19 | 11-12 | 331 | 325 | 682 |
245/35ZR20 | 8-9.5 | 248 | 246 | 680 |
255/35ZR20 | 8.5-10 | 260 | 256 | 686 |
265/35ZR20 | 9-10.5 | 271 | 266 | 694 |
285/30ZR20 | 9.5-10.5 | 290 | 285 | 680 |
305/30ZR20 | 10.5-11.5 | 313 | 308 | 692 |
325/30ZR20 | 11-12 | 331 | 325 | 704 |
315/30ZR21 | 10.5-11.5 | 320 | 315 | 723 |
325/30ZR21 | 11-12 | 331 | 325 | 729 |