Däck Nankang CR-S 19tum

Från: 3 695 kr
10-21 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
Däck Nankang CR-S 19tum

CR-S — det nya r-däcket från Nankang

Efter att ha lanserat AR-1 och gjort sig till ett hushållsnamn både hos professionella racingförare och trackday-entusiaster så gick ingenjörerna i Taiwan tillbaka till ritbordet och efter tre års utveckling är nu det nya däcket, CR-S, redo att göra debut under våren 2024.

Nankang CR-S är specifikt framtaget med Time Attack och långlopp i åtanke. Under 2023 har däcket satts på ordentligt prov som enhetsdäck i Lotus Cup Europe med stor framgång där förarna och teamens feedback format den färdiga produkten. För användning på bana så är det inte bara tänkt att vara snabbare än AR-1 utan också mer konsekvent i hur greppet distribueras över ytan under kurvtagningar tack vare sitt asymmetriska mönster.

För körning på allmän väg så har det även tagits kliv framåt. Det erbjuder bättre komfort med lägre buller och i vått väglag så förs vattnet undan mer effektiv så du får mer greppyta jämfört med AR-1.

Mer information samt datablad hittar du på nankangracing.se — för frågor så kan du kontakta oss på info@nankangracing.se, och känner du dig redo för att ta klivet över till Nankang CR-S så är du välkommen att lägga din förhandsbokning här på Apex.se

Rekommendationer för bankörning och inkörning:

Däckens ideala arbetstemperatur är mellan 62-97 grader celsius och varmtrycket på bana bör ligga mellan 1,9-2,2 bar och vi rekommenderar att en inkörningsprocedur används när det är möjligt (om förhållanden och regler tillåter). Detta innebär att däcken utsätts för en försiktig värmecykel där de gradvis belastas samtidigt som man undviker att sladda med bilen.

På banan ökar du gradvis hastigheten under minst tre till fyra varv, där det första varvet körs med 50–60% av "max" kapacitet. Öka sedan gradvis utan att överstiga 85% kapacitet, följt av ett nedkylningsvarv i slutet av passet. Detta förbättrar däckets livslängd avsevärt, såväl som dess prestanda i kommande körsessioner.

Om möjligt, kör in minst en ny uppsättning däck under den fria träningen och lägg dessa åt sidan för loppet. På så sätt vet du att de har balanserats korrekt och inte har några smygande punkteringar etc. Att få detta gjort tidigt är viktigt eftersom kvalificeringen kan bli blöt eller avbruten, vilket kan tvinga fram användningen av nya däck i ett lopp, såklart beroende på vad reglementet säger i de fallen.

Kom ihåg att nya däck alltid kommer att erbjuda en liten prestandatopp, men det går bara att dra nytta av detta om bilen är balanserad på sina däck. En korrekt inkörd uppsättning däck ger alltid mer konsekvent prestanda under sin livstid än en uppsättning som har använts hårt från start, även om den inte har “grainat”.

Data:

Storlek Rekommenderad fälg Totalbredd (mm) Mönsterbredd (mm) Diameter (mm)
195/50R15 5.5-7 201 191 577
195/55ZR15 5.5-7 201 190 595
205/50R15 5.5-7.5 214 200 587
225/45ZR15 7-8.5 225 219 583
245/40ZR15 8-9.5 248 244 575
         
195/50ZR16 5.5-7 201 191 602
         
205/45ZR17 6.5-7.5 206 200 616
215/40ZR17 7-8.5 218 214 604
215/45ZR17 7-8 213 209 626
225/45ZR17 7-8.5 225 219 634
235/40ZR17 8-9.5 241 234 620
235/45ZR17 7.5-9 236 229 644
245/40ZR17 8-9.5 248 244 628
255/40ZR17 8.5-10 260 254 636
275/35ZR17 9-11 278 276 624
         
225/40ZR18 7.5-9 230 224 637
235/40ZR18 8-9.5 241 234 645
245/40ZR18 8-9.5 248 244 653
255/35ZR18 8.5-10 260 256 635
265/35ZR18 9-10.5 271 266 643
275/35ZR18 9-10.5 278 276 649
275/40ZR18 9-11 278 273 677
285/30ZR18 9.5-10.5 290 285 629
295/30ZR18 10-11 301 295 635
295/35ZR18 10-11.5 301 296 663
315/30ZR18 10.5-11.5 320 315 647
335/30ZR18 11.5-12.5 343 335 659
         
235/35ZR19 8-9.5 241 236 647
245/35ZR19 8-9.5 248 246 656
265/30ZR19 9-10 271 265 643
265/35ZR19 9-10.5 271 266 669
275/35ZR19 9-11 278 276 675
295/30ZR19 10-11 301 295 661
305/30ZR19 10.5-11.5 313 305 667
325/30ZR19 11-12 331 335 682
         
245/35ZR20 8-9.5 248 246 680
255/35ZR20 8.5-10 260 256 686
265/35ZR20 9-10.5 271 266 694
285/30ZR20 9.5-10.5 290 285 680
305/30ZR20 10.5-11.5 313 318 692
325/30ZR20 11-12 331 335 704
         
315/30ZR21 10.5-11.5 320 315 723
325/30ZR21 11-12 331 325 729