Fälg Evo Corse Sport Custom

2 425 kr
Beställningsvara
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
zz150402

Max: 8 tecken

Max: 2 tecken

Max: 6 tecken

Max: 50 tecken

Evo Corse Sport

Sport-fälgen är utvecklad främst för asfaltsbruk där den mindre varianten särskilt lämpar sig för mindre bilar som deltar i rallyn på asfalt, medan den större varianten passar utmärkt för banracing likväl som asfaltsträckorna på rally. Den går också utmärkt att använda på gatan för den som önskar.

Fälgen är gjord i en T-6 värmebehandlad  aluminiumlegering och den snygga 9-ekriga designen ser till att bromsarna sitter väl skyddade men ändå får tillräckligt med luftkylning.

Vikten för 14":aren ligger på ca 6,3-7,8 kg medan 18":aren hamnar på ca 10-11,5 kg beroende på specifikation.


Instruktion

Fälgstorlek: anges som <bredd>x<diameter> i tum, t.ex. 6,5x15

Bultdelning: anges som <antal bultar>x<diameter på bultcirkel i mm>, t.ex. 4x112
(mät plant från centrum på en bult/bulthål till centrum på axeln/navet och dubbla sedan det uppmätta avståndet)

Centrumhål: anges som diameter i mm, t.ex. 71,1
(brukar generellt vara ca 0,1 mm större än axelns diameter)

ET / Offset: anges som ett heltal mellan de gränser som anges
(enklast är att se vad som står på de befintliga fälgarna. Vill man experimentera måste man se till att hjulet inte kommer att ta i vare sig skärm, baksida av hjulhus, eller något annat). Teoretiskt är ET avståndet i mm mellan hjulets centrumlinje och navets framsida, dvs 0 innebär att halva hjulets bredd sitter in över nav och axel medan halva sitter utanför navet mot skärmen till. Ett positivt ET betyder att en större del av hjulets bredd sitter in över nav/axel och att hjulbultar/-muttar hamnar närmare fälgens framsida. Om man jämför med ET på den befintliga fälgen, så skulle ett lägre ET innebära att hela hjulet flyttas längre ut mot skärmen, medan ett högre ET innebär att hjulet flyttas längre in i hjulhuset.)

 

I tabellen här under hittar du specifikationen för olika bilmodeller. Tänk på att specifikationen för en given bilmodell kan skilja beroende på submodell och tillverkningsår. Denna tabellen uppdateras kontinuerligt men är endast avsedd som en generell guide. Kontrollera därför alltid med de faktiska värdena på just din bil innan du beställer.

Bilmärke Modell Specifikation
BMW M3 & M4 G8x 2020-
M5 F90 2017-
M8
5x112 CB: 66,6mm
M5 E39 1998- 5x120 CB: 74,1mm
M-serien, övriga 5x120 CB: 72,6mm
Ford Fiesta R2 5x108
Mustang 5x114,3 CB: 76,1mm
Lotus Elise Gen I 4x95,25 CB: 56,6mm
Elise Gen II, Exige Gen II (fram) 4x100 CB: 56,6mm
Exige Gen III (fram) 5x110 CB: 65,1mm
Exige (bak), Evora 5x114,3 CB: 68,1mm
Mazda MX-3, MX-5 NA/NB/ND 4x100 CB: 54,1mm
MX-5 NC, MX-6, MX-30,
MazdaSpeed 3, MazdaSpeed 6
5x114,3 CB: 67,1mm
Opel Corsa / Nova 4x100 CB: 56,6mm
Peugeot 204, 305 fas 1 3x105 CB: 63,5mm
308/3008 Gen II 5x108 CB: 65,1mm
200-serien övriga, 300-serien övriga 4x108 CB: 65,1mm
Porsche 718, 911, 918, 928, 944, 968 5x130 CB: 71,6mm
Renault Clio 4x100 CB: 60,1mm
SAAB 92, 93, 95, 96 5x170 CB: X
Toyota Yaris 5x100 CB: 54,1mm
Volkswagen Golf Mk1-Mk3 <120hp 4x100 CB: 57,1mm
Golf Mk1-Mk3 >120hp, Mk4 5x100 CB: 57,1mm
Golf Mk5- 5x112 CB: 57,1mm
Scirocco 08-16 5x112 CB 57,1mm
Volvo 240, 740, 940 5x108 CB: 65,1mm