Huvudströmbrytare FIA 6-polig

200 kr
15+ I lager
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
610001

Huvudströmbrytare Standard

FIA-godkänd huvudströmbrytare. 6-polig. Levereras komplett med löstagbar nyckel, gummiskydd och motstånd.


Inkopplingsguide för sexpolig huvudströmbrytare

Introduktion

Den sexpoliga huvudströmbrytaren är en nödvändig säkerhetskomponent i tävlingsbilar och andra fordon där en snabb och korrekt avstängning av elsystemet och motorn krävs. Den har två separata kretsar med olika funktioner:

  • Krets 1: Skyddar fordonets elsystem från spänningsspikar genom att hantera generatorns krets.
  • Krets 2: Bryter tändningsströmmen för att stoppa motorn vid avstängning av huvudbrytaren.

Funktion och anslutningar

Krets 1: Generatorns skyddskrets

  • Krets 1 är öppen när huvudbrytaren är påslagen (stängd).
  • När huvudbrytaren stängs av (öppen position) sluts kretsen, och spänningen från generatorn leds genom ett 3 ohm, 11 watt motstånd till jord.
  • Detta förhindrar spänningsspikar från generatorn, vilket annars kan skada elektroniska komponenter som ECU (styrbox), regulatorer och andra elektriska delar.

Anslutning:

  • Ena sidan av krets 1 kopplas till generatorns laddningskrets (D+).
  • Andra sidan kopplas via motståndet till jord.

Krets 2: Tändningsbrytare (Safety Cut-Off)

  • Krets 2 är en säkerhetsfunktion som stänger av motorn vid huvudbrytaren avstängning.
  • Den fungerar genom att bryta tändningsströmmen när huvudbrytaren är i "av"-läge, vilket efterliknar att vrida av nyckeln i ett standardtändningslås.
  • Om denna krets inte används kan motorn fortsätta gå på ström från generatorn, även om huvudbrytaren är avstängd!

Anslutning:

  • Krets 2 kopplas i serie med tändningslåsets matning till tändspolen eller styrboxen.
  • På äldre bilar kan tändspolens "+"-matning kopplas via krets 2.
  • På modernare bilar, där individuella tändspolar används, måste tändningslåsets matningskabel till styrboxen (ECU) istället gå via krets 2.

Huvudströmmatning

  • Batteriets pluspol kopplas till en av huvudbrytarens poler.
  • Den andra polen kopplas till fordonets huvudmatning (startmotor och övriga elsystem).
  • Batteriets minuspol kopplas till jord.

Sammanfattning av inkoppling

  1. Batteriets minuspol kopplas till jord.
  2. Huvudbrytaren kopplas mellan batteriets pluspol och bilens huvudmatning.
  3. Generatorns laddningskrets kopplas via ett 3 ohm, 11 watt motstånd till jord via krets 1.
  4. Tändningskretsen kopplas via krets 2 så att motorn stängs av när huvudbrytaren vrids av.
    • På äldre bilar: Tändspolens "+"-matning kopplas via krets 2.
    • På modernare bilar: Signalen från tändningslåset till styrboxen kopplas via krets 2.

Slutsats

Genom att koppla huvudströmbrytaren på detta sätt säkerställer du att både motorsystemet och elektroniken skyddas, samtidigt som motorn stängs av korrekt vid avstängning. Detta uppfyller tävlingsreglementets krav och skyddar fordonets elektriska system från skador.

 


 
Specifikationer:

Typ: 6-polig
Godkännande: FIA
Max gräns AMP: 500amp