Huvudströmbrytare FIA 6-polig
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
Huvudströmbrytare Standard
FIA-godkänd huvudströmbrytare. 6-polig. Levereras komplett med löstagbar nyckel, gummiskydd och motstånd.
Förklaring till hur en FIA-brytare fungerar!
Anledningen till att man väljer en FIA-godkänd brytare är att den är stabilt konstruerad och har två "extra" kretsar (de 4st små stiften i botten). De två kretsarna i botten är märkta "1" och "2", tyvärr har det visat sig att det inte alltid är krets 1 som motsvarar det som kopplingsinstruktionen visar, ibland är det tvärt om! Alltså krets 1 är krets 2 och vise versa!
Tanken är att krets 1 ska vara öppen när själva huvudbrytaren är stängd. Detta för att förhindra bilens elektriska komponenter ska ta skada av generators krets och därmed "jorda bort" detta.
Krets 2 är en säkerhetsfunktion som alla tävlingsbilar ska ha, motorn ska stanna när man vrider av huvudbrytare! Krets två är öppen när huvudbrytaren är öppen och vise versa. Du kopplar alltså tändningen via krets två så att du får samma funktion som om du hade vridit av nyckeln på en standardbil. Motorn stannar. Kopplar man inte såhär så kommer motorn inte att stanna när du vrider av brytare, då fortsätter den gå med generatorns ström!
På ritningen står det "ignition coil" det betyder tändspole. På modernare bilar har man flera tändspolar och dessa sitter vanligtvis direkt på tändstiften, då kan man inte koppla så som ritningen visar, då ska man koppla den sladd som går från tändningslåset till styrboxen via huvudbrytarens krets 2 på ritningen istället. Då får man samma effekt! Så, den sladd som ger signal till styrboxen "på" ska gå via huvudbrytaren!
Specifikationer:
Typ: 6-polig
Godkännande: FIA
Max gräns AMP: 500amp