Kamaxel Volvo 8v KLR S/T4
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
KLR S/T4 – För seriös effekt på gata och bana
KLR S/T4 är kamaxeln för dig som vill maxa effekten ur en vass gatmotor med högt komp – utan turbo – eller för dig som kör turbomotor med stort aggregat, högt ladd och programmerbart sprut/tändsystem. Den levererar på topp i högvarv och kräver att resten av motorn är dimensionerad för att hänga med.
Kamaxeln har en kamlyft på 11,5 mm och en duration på hela 298°, vilket innebär att du får rejäl andning i toppen – men också att det krävs noggrann inställning. Fördelarspår finns fräst och 3 mm lasch caps rekommenderas.
Som med alla mer aggressiva kammar bör du vara extra noggrann vid montering och demontering för att undvika skador på axiallagringen i bakkant. Ett ställbart kamdrev underlättar optimering av TDC-lyftet.
Specifikation
Modell: KLR S/T4
Motor: Volvo 8v Turbo/Sugmotor
Duration (körspel): 298°
Kamlyft: 11,5 mm
Nockvinkel: 108°
TDC-lyft: ca 3,5–3,7 mm (vid ventilspel)
Ventilspel: 0,35 mm
Fördelarspår: Ja
Lasch cap: Ja (3 mm rekommenderas)
Tips vid montering
TDC-lyftinställning: Ställ motorn i toppläge där avgasventilen håller på att stänga och insuget öppnar. Mät insugsventilens öppning – justera tills TDC-värdet uppnås.
Justering: Ett ställbart kamdrev rekommenderas för finjustering av TDC-lyftet vid testkörning. Glöm inte att justera ventilspel efter specifikationen.
Varning: Undvik att bryta i kamaxeln vid montering/demontering – axiallagringen i bakkant kan ta skada.