Kamaxel Volvo 8v KLR S/T5

1 595 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
736513

KLR ST5 – För maximal prestanda på högvarv

KLR ST5 är den mest extrema kamaxeln i KLR-serien och är anpassad för vassare gatmotorer utan turbo med högt komp, eller turbomotorer med riktigt stor turbo, högt laddtryck och programmerbart sprut/tändsystem. Den kräver rätt förutsättningar för att prestera, men ger dig rejäl belöning i form av effekt i det övre registret.

Med hela 12,9 mm kamlyft och 300° duration levererar denna kam ett aggressivt ventillyftmönster som absolut inte är lämpat för vardagsbilen. Dock fungerar den med original ventiltryckare, vilket förenklar installationen något.

Ställbarhet i kamdrevet är nästan ett måste för att kunna justera TDC-lyftet (ca 4,5 mm), vilket i kombination med 4 mm lasch caps ger optimal ventilöppning. Fördelarspår är fräst i axeln.


Specifikation

Modell: KLR ST5
Motor: Volvo 8v Turbo/Sugmotor
Duration (körspel): 300°
Kamlyft: 12,9 mm
Nockvinkel: 108°
TDC-lyft: ca 4,5 mm (vid ventilspel)
Ventilspel: 0,35 mm
Fördelarspår: Ja
Lasch caps: Ja (4 mm rekommenderas)
Ventiltryckare: Passar original


Tips vid montering

TDC-lyftinställning: Ställ motorn i toppläge där avgasventilen håller på att stänga och insug håller på att öppna. Mät insugsventilens öppning – justera tills TDC-värdet uppnås.
Justering: Ett ställbart kamdrev rekommenderas för finjustering av TDC-lyftet vid testkörning. Glöm inte att justera ventilspel enligt spec.
Varning: Var noga med att inte bryta i kamaxeln vid montering/demontering – axiallagringen i bakkant är känslig, särskilt med vassare profiler.