Kamaxel Volvo 8v KLR T3
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
KLR T3 – För dig som kräver lite mer
KLR T3 är ett steg upp från T2 och erbjuder mer lyft samt aggressivare karaktär. Den är anpassad för motorer med högre effektuttag och trivs bäst med ett programmerbart sprut eller dubbla Weber/Fajs-förgasare i sugmotorapplikationer.
Kammen ger ett tydligt effektpåslag och lämpar sig inte för originalmotorstyrningar som LH2.4 utan modifiering – där kan tomgången bli något orolig. Med rätt kringutrustning levererar den dock både bra bottendrag och rejält påslag högre upp i registret.
Fördelarspår är fräst i kammen och 3 mm lasch caps rekommenderas. Ett ställbart kamdrev är att föredra för att kunna justera TDC-lyftet för optimal prestanda. Som med alla vassare kamaxlar är det viktigt att inte belasta kammen vid montering eller demontering.
Specifikation
Modell: KLR T3
Motor: Volvo 8v Turbo / Sugmotor
Duration (körspel): 280°
Kamlyft: 12,15 mm
Nockvinkel: 112°
TDC-lyft: ca 2,5–2,7 mm (vid ventilspel)
Ventilspel: 0,35 mm
Fördelarspår: Ja
Lasch cap: Ja (3 mm rekommenderas)
Tips vid montering
TDC-lyftinställning: Ställ motorn i toppläge där avgasventilen håller på att stänga och insuget öppnar. Mät insugsventilens öppning – justera tills TDC-värdet uppnås. Ställbart kamdrev rekommenderas för enkel och exakt justering.
Varning: Undvik att bryta i kamaxeln vid montering/demontering – det finns risk att axiallagringen i bakkant skadas.