Avgasrör Svartstål Rak

Från: 65 kr
4-9 dagars leveranstid
Expressfrakt möjligt mot pristillägg, kontakta oss!
SKU
Avgasrör Svartstål Rak

Avgasrör Rakt – Svartstål med Muff

Raka avgasrör i svartstål, för dig som söker en enkel, prisvärd och lättsvetsad lösning. Alla rör har en integrerad muff i ena änden för smidig skarvning – perfekt för custombyggen, motorsport och entusiastprojekt. Materialet är lätt att arbeta med och kräver ingen specialutrustning – en vanlig MAG-svets räcker för att uppnå starka och täta svetsfogar. För dig som vill bygga systemet modulärt utan att svetsa direkt, så kan skarven tätas med avgaspasta och låsas med en avgasklämma. Det gör monteringen enkel och tät även utan svetsning.

Längdalternativ:

  • 490 mm
  • 990 mm

Tillgängliga dimensioner:

Ytterdiameter Dimension (tum) Godstjocklek
38 mm 1.5" 1.5 mm
42 mm - 1.5 mm
44.5 mm 1.75" 1.5 mm
48 mm - 1.5 mm
50.8 mm 2" 1.5 mm
57 mm 2.25" 1.5 mm
63.5 mm 2.5" 1.5 mm
76 mm 3" 1.5 mm
89 mm 3.5" 1.5 mm
101.6 mm 4" 1.5 mm
127 mm 5" 2.0 mm

Vilken rörstorlek ska du välja?

När du bygger avgassystem till en motor i ett fordon med fokus på prestanda är rätt rördimension avgörande. Här är en generell tumregel:

  • 2.5” / 63.5 mm: Passar utmärkt till sugmotorer upp till ca 250 hk.
  • 3” / 76 mm: Rekommenderas för turbo- eller kompressormatade motorer upp till ca 500 hk.
  • 3.5”+ / 89 mm+: För extremare byggen, större turbosystem och effekt över 600 hk – särskilt vanligt i dragracing, drifting och banracing.

Att tänka på vid utformning av avgassystem

För att uppnå bästa möjliga prestanda från din motor är det inte bara rörens diameter som spelar roll – flödeskapaciteten påverkas starkt av systemets utformning, särskilt av antalet och typen av böjar som används.

Hur många böjar kan man använda?
Det finns inget exakt antal som är “rätt”, men en grundläggande regel inom motorsport och motorswaps är att använda så få böjar som möjligt. Varje böj bromsar avgaserna och ökar mottrycket, vilket direkt kan påverka både effekt och respons negativt – särskilt på turboladdade motorer där avgasflödet driver turbon.

Välj rätt radie
När böjar behövs – vilket de ofta gör – bör du använda böjar med lång radie. Dessa ger en mjukare sväng och minskar turbulens i flödet, vilket bibehåller fart och minimerar mottryck.

Undvik kortradieböjar i serie
Det går att använda en enstaka kortradieböj i trånga utrymmen, men det bör inte vara en standardlösning. Två kortradieböjar direkt efter varandra kan skapa kraftig turbulens och mycket högt mottryck, vilket i sin tur påverkar avstämningen av hela avgassystemet och kan minska turbotryck och svar på ladd.

Planera ditt system så att avgasflödet får bästa möjliga förutsättningar – tänk på att varje grader böj är ett steg bort från optimal flödeshastighet. Det gäller inte bara racing – även på gatan märks skillnaden i respons, ljudnivå och värmeutveckling.