Hur du felsöker din förgasare

Om en motor inte fungerar som den ska kan orsaken ofta spåras till förgasaren. Vanliga problem är felaktig bränsleblandning, luftläckage eller justeringsfel. Genom systematisk felsökning kan dessa problem åtgärdas och motorns prestanda återställas.

Om förgasarna nyser och smäller tyder det på en för mager blandning. Det som händer är att när spjällen öppnas blir progessionshålen frilagda och dessa förser motorn med bensin innan huvudsystemet är igång. Vi kan anta att övrig bestyckning är någorlunda korrekt.

Om lågfartsmunstyckena är för små kan du få en mager blandning under övergången men ändå ha ett korrekt blandningsförhållande. Detta visar sig vanligtvis med att blandningsskruvarna är för långt utskruvade. Detta avhjälpes ett större lågfartsmunstycke och en ny inställning av blandningsskruvarna, troligen längre inskruvade men med korrekt blandning.

Andra felorsaker kan vara att förgasarna drar tjuvluft, kanske mellan förgasare och insug eller genom ett läckande bromsservo osv. En korrekt lågfartsblandning är mycket viktig eftersom man annars får stora problem i övergången mellan lågfartsfunktion och högfartsfunktion, eller i värsta fall motorhaveri.

Ett annat problem är spjällens läge i förhållande till progressionshålen. Om spjällen är precis kant i kant med dessa hål kan ibland bensin sugas med och ibland inte. När varvtalet är lågt och undertrycket dåligt klarar motorn inte av denna extra mängd bränsle. Då brukar det hjälpa att varva upp för att rensa några gånger.

Om avgasröret ger avgasknallar tyder det på för fet bränsleblandning. Det kan vara en mängd olika saker, för stora lågfartsmunstycken, felaktig flottörnivå, slitna nålventiler eller för högt bränsletryck. Samma sak gäller också om du kan skruva blandningsskruvarna i botten utan att motorn reagerar.

Om motorn varvar upp perfekt när bilen står stilla men den känns orkeslöst under last tyder det på en felaktig bestyckning eller felaktig inställning.

 

 Sammanfattning av Felsökning

  • Om förgasarna nyser och smäller tyder det på en för mager blandning.
  • Om avgasröret ger avgasknallar tyder det på en för fet bränsleblandning. Det kan vara en mängd olika saker, för stora lågfartsmunstycken, felaktig flottörnivå, slitna nålventiler eller för högt bränsletryck.
  • Om motorn varvar upp perfekt när bilen står stilla men den känns orkeslös under last tyder det på en felaktig bestyckning eller felaktig inställning.

Kolla även in våra andra guider Hur man justerar förgasaren, Grundläggande Teori - Förgasare & Köpråd begagnad förgasare.