Hur man justerar förgasaren

För att säkerställa att en förgasare fungerar optimalt krävs noggrann justering. Detta inkluderar synkronisering av spjällen, justering av tomgång och bränsleblandning samt kontroll av luftflödet. Rätt inställningar kan påverka både prestanda och bränsleförbrukning.

De flesta förgasare har så kallade by-pass-pluggar vilka är placerade framför blandningsskruvarna. Tag loss en på varje förgasare, och under dessa är korrektionshålen belägna. Därigenom kan man se spjällens läge. Med en ficklampa i förgasarhalsen kan man justera tills spjällen på båda förgasarna tar samtidigt. Detta är en så kallad grovsynkning, som bör göras innan start av ny motor. Korrekt synkronisering uppnås när motorn går och man kan mäta luftströmmarna, vanligtvis på cylinder två och tre.

Det finns många sätt att göra en grovjustering av förgasaren. Innan en justering överhuvudtaget påbörjas måste nålventilerna vara i nyskick och flottörnivån och bränsletrycket skall vara korrekt inställt. Innan start skruvas blandningsskruvarna försiktigt i botten, därefter öppnas de ett varv.

När man startar motorn, ställ in tomgången på cirka 1100 RPM. Därefter skruvas en tomgångsskruv ner i taget. Där motorn ökar mest på tomgång är den riktiga inställningen. Blir tomgången för hög så sänker man med den gemensamma tomgångsskruven. Rusa motorn mellan varje justering. Om motorn inte omedelbart går ner till tomgångsvarv igen betyder det att blandningen är feljusterad. Efter avslutad justering kontrolleras återigen synkroniseringen. Tänk på att blandningsskruvarna inte behöver överensstämma mellan olika cylindrar, utan det är motorns sug som bestämmer. När det anses vara färdigt, varva långsamt från 2000 till cirka 3000 RPM. Om förgasarna nyser och smäller tyder det på en för mager blandning. Det som händer är att när spjällen öppnas blir progessionshålen frilagda och dessa förser motorn med bensin innan huvudsystemet är igång. Vi kan anta att övrig bestyckning är någorlunda korrekt.

Det slarvas med användandet av trattar på grund av utrymmesbrist. Trattarnas funktion är så pass viktig att om de inte får plats så är det värt att bygga om. Kör du utan trattar kan du tappa tiotals med hästkrafter. Många stänger även in sina trattar och lämnar för liten spalt mellan filter och tratt – vi rekommenderar att avståndet är minst 20mm och självfallet används tillsammans med ett bra filter.

Observera att tratten suger in luften från sidorna, och inte rakt framifrån som många tror. Det är därför helt felaktigt att förbinda filtret med slangar från trattarna.

Det finns två olika typer av trattar. Eftersom luften flödar in från sidorna används oftast så kallade fullradietrattar, vilket innebär att de är rundade hela vägen (snarare än formade som en trumpet). Detta ger ett bättre och jämnare flöde, och minimerar turbulensen.

Längden på trattarna påverkar karaktären på motorn markant! Är du på jakt efter högt vridmoment (bra lågvarvsegenskaper) så skall du ha längre trattar, medan du med en kortare tratt får upp effekten i det höga varvtalsregistret.

 

Sammanfattning Justering

Innan en förgasare justeras måste flottörnivån, bränsletrycket och nålventilerna vara i bra skick. En grovsynkning görs genom att spjällen justeras så att de öppnar samtidigt. Tomgången justeras genom att skruva på tomgångs- och blandningsskruvarna, och synkronisering av luftflödet kontrolleras. Felaktig justering kan orsaka problem som ojämn tomgång eller fördröjd gasrespons. Det slarvas med användandet av trattar på grund av utrymmesbrist. Trattarnas funktion är så pass viktig att om de inte får plats så är det värt att bygga om. Kör du utan trattar kan du tappa tiotals med hästkrafter.

Kolla även in våra andra guider Hur du felsöker din förgasareGrundläggande Teori - Förgasare & Köpråd begagnad förgasare.