Instruktioner för elektroniskt gasspjäll
Ett elektroniskt spjällhus eller gasspjäll, också kallat E-gas, elektronisk gas samt Drive By Wire (DBW) är det moderna sättet att bygga insugssystemet i tävlingsmotorer. Fördelarna är många och resulterar i en snabbare bil runt banan (med ökad körbarhet), och i takt med att styrsystem / sprut blivit mer avancerade innebär det också att möjligheterna ökat upp jämfört med bara några år sedan. Nedan följer lite information kring de vanligaste frågorna våra kunder brukar ha.
Först och främst, vad är den stora skillnaden gentemot de mer traditionella vajerstyrda gasspjällen? Precis som det låter så är det på dessa en elektrisk motor som styr spjällets axel, snarare än en vajer som är kopplad till gaspedalen. Således styrs luftflödet in i motorn av en digital signal från styrsystemet, snarare än gaspedalens position.
Fördel med elektroniskt spjällhus?
Fördelarna här är många, och man möjliggör ett gäng nya funktioner jämfört med ett konventionellt gasspjäll;
- Tomgångsmotorn blir helt överflödig, då man istället bygger in det direkt i sprutet. Det går även att reglera dynamiskt, så att tomgången ändras beroende på hur varm motorn är eller flera andra parametrar.
- Det går enkelt att reglera laddtryck beroende på gaspedalens position (och även i förhållande till växel). Exempelvis kan man ställa ner laddtrycket mellan 0-20% gas, öka upp det något mellan 20-50% och sedan ge full effekt mellan 50-100% - men bara i tvåan, trean och fyrans växel, och så vidare. Egentligen är det bara fantasin som sätter gränserna.
- Varvtalsmatchning mellan växlar kan regleras mer direkt med hjälp av spjällhuset, förutsatt att man har rätt mappningskompetens.
- Limp home / safe mode – tappar man exempelvis oljetrycket eller att temperaturen skenar går det att programmera in att gasspjället aldrig öppna mer än ett visst värde oavsett hur hårt du trycker gaspedalen i botten. På så sätt behöver du inte oroa dig för att man missar varningslampan i tävlingens hetta.
- Launch control har blivit näst intill standard på tävlingsbilar idag, och det går att ha separata funktioner för såväl stillastående som rullande launch control som ger dig de där extra metrarna i starten för att ta positionen.
- Antispinn går att reglera på ett helt annat sätt, framför allt i kombination med en aktiv diff.
- Det behövs inget länkage mellan pedal och spjällhus vilket gör en montering mycket lättare, samt ett snyggare och mer städat motorrum
Vilken storlek skall man ha på elektroniskt spjällhus?
Det här varierar såklart beroende på vilken motor man kör, men som tur är så är spjällhuset extremt sällan flaskhalsen utan flödar oftast på bättre än andra delar av systemet. Det vanligaste är att köra med antingen 74mm eller 82mm vilket vanligtvis räcker en bra bit förbi 1000HK. Folks initiala tanke är ofta ”ju större, desto bättre” men det är en sanning med modifikation. Precis som skrivet ovan så är det ytterst sällan som spjällhuset är flaskhalsen, och ett större spjällhus är svårare att finkalibrera än ett mindre, då varje grads öppning ger ett mycket större flöde än ett mindre. Därav brukar man säga att ett så litet spjällhus som möjligt (som inte stryper flödet, såklart!) är det optimala.
Installera elektroniskt spjällhus
När det kommer till installationen är det mycket lättare än vad man först kan tro. Det behövs en anslutning mot slang eller rör i inloppet samt en montering mot insuget i utloppet, samt en kabelanslutning (vanligtvis med 5 eller 6 pins) där det brukar vara strömmatning och jord till axelmotorn, signal, jord, samt en eller två spjällägessignaler beroende på vilket spjällhus man väljer.
Vilka delar behöver jag köpa för att få ett färdigt system?
Det här beror till viss del på hur ditt bygge ser ut, men det här är allt som krävs för snabbt kunna skruva ihop och köra med e-gas utan att behöva snickra med hemmagjorda lösningar:
Elektroniskt Gasspjäll: Vi rekommenderar Elektroniskt Gasspjäll Bosch Motorsport 74mm eller Elektroniskt Gasspjäll Bosch Motorsport 82mm
Adapter för V-Band Axiell: Adapter Elektroniskt Gasspjäll Bosch Motorsport 74mm till 3" V-Band Axiell
V-Band 3” Axiell: V-Band Axiell 3"
Beroende på vilket lösning som används så kan man behöva en svetsfläns: Svetsfläns Elektroniskt Gasspjäll Bosch Motorsport 74mm Aluminium
Kontaktdon till gasspjället: Kontaktdon Elektroniskt Gasspjäll Bosch Motorsport 74mm 82mm
Pedallägessensor: Det beror lite på styrsystemet / sprutet vilken signal som skall användas, men det absolut vanligaste är att använda TPS Bosch Motorsport. Det är ett säkert kort.
Vi brukar dock sälja pedalstället vi tagit fram för nyttjande just med elektroniskt spjällhus för att få en komplett lösning i världsklass, och då är det detta som gäller: [ pedalställspaket för e-gas ]
Kolla även in våra andra guider: