Guide: Integralhjälmar från Bell Racing

Guide: Integralhjälmar från Bell Racing

När man skall köpa en integralhjälm för motorsport kan det vara svårt att veta vilken hjälm som passar bäst, och ibland även vad som skiljer de olika hjälmarna åt. Det är detta vi skall försöka bena ut här, så att det skall bli lätt att välja bland Bell Racings modeller både när det kommer till funktion, form men även till det som kanske inte är lika uppenbart som säkerhetsklass och vikt.

Det första man bör göra inför köpet av en hjälm är att mäta sitt huvud. Med hjälp av ett måttband mäts omkretsen över pannan och öronen och det är det här måttet i centimeter som sedan är storleken. När hjälmar kommer med en siffra (54-68) så är det precis det här som avses – omkretsen i centimeter.

Vad man däremot inte kan mäta sig till är att olika hjälmar har olika form invändigt. Vissa passar bättre om man har ett bredare huvud, medan andra är bättre för ett avlångt. Det är något som är väldigt individuellt och om man har möjlighet är det bästa alltid att testa först och jämföra, men bara med siffran har man väldigt goda möjligheter att hitta rätt storlek direkt.

Kolla in vårt inlägg OMP och Bell presenterar sina nyheter inför 2024!.

Alla jämförelser i den här guiden görs av en person som har exakt 59cm i omkrets på huvudet.

Bells hjälmar brukar delas upp i två segment – sporthjälmarna som består av GP3 och GT5, och prohjälmarna som uppgörs av GT6 samt RS7. Generellt blir hjälmarna bättre och mer genomarbetade desto högre upp man kommer, men Bell gör inget budgetalternativ utan samtliga hjälmar är riktigt, riktigt bra och det är inte säkert att den dyraste hjälmen är den som kommer att passa bäst såväl i form som applikation.

Gemensamt med samtliga hjälmar är att de är förberedda för att använda intercomsystem eller drycksystem, fungerar med HANS (levereras alltid med fästen på RS7 och GT6 medan GT5 och GP3 kan köpas antingen med fästen eller bara förberedd hjälm) och har ett stort gäng olika visir och tillbehör att välja mellan. Läs även Välj rätt HANS-skydd.

Alla dessa hjälmar har också samma FIA-klassning, 8859-2015, men RS7 och GT6 har även SNELL(SA)2020 också.

Bell GP3 Sport

Om vi börjar med Bell GP3 så är det en väldigt populär formelbilshjälm då den är rätt specialiserad för open cockpit. En väldigt klassisk design på integralhjälm, med stängbara luftintag på hjässan och intag såväl vid mun som hakpartiet.

Någonting man får med GP3 som inte finns till de andra hjälmarna är en ”duck bill”, eller framspoiler. Den stabiliserar hjälmen vid högre farter vilket minskar belastningen på nackmuskulaturen, samtidigt som den ökar säkerheten om det skulle flyga sten eller andra föremål från bilarna framför.

Storlekarna här går i ojämna steg, vilket innebär att det är två centimeter mellan varje storlek (S57-58, M58-59, L60-61, XL61+). Det gör att man, om man har otur, kan hamna precis mellan två storlekar och att passformen då inte blir lika bra som om man hade köpt en GT6 eller RS7. För mig med 59 i storlek passar M perfekt, då den inte klämmer någonstans utan till och med känns luftig.

Det är något mindre stoppning än med RS7 som man kan kalla storebror till den här hjälmen, och man får inte samma känsla av att hjälmen smiter åt perfekt runt hela huvudet vilket vissa upplever som positivt och andra negativt, men det är oavsett en väldigt bekväm hjälm som dessutom kan fås i såväl svart som vitt.

Utöver passformen och komforten är den största skillnaden på de här hjälmarna siktgluggen. På GP3 (samt RS7) är öppningen cirka 65mm hög, vilket gör att man får en säkrare hjälm i körning med öppen cockpit där huvudet är exponerat. Den här öppningen ger ett tillräckligt högt synfält för alla former av körning, men det kan vara en svårare omställning om man kört med en öppen hjälm i alla år och sedan går till modell med något mer begränsat synfält. Då kan GT5 eller GT6 vara ett bättre alternativ, då de har 85mm öppning (vilket är nästan en tredjedel högre).

Bell GT5 Sport

Den här hjälmen är väldigt lik GP3 samtidigt som den gör några stora avsteg. Storlekstabellen är densamma, det vill säga att man bara kan få den med 2cm mellan storlekarna, men passformen är rätt annorlunda i formen. Den sitter åt mer runt kinderna, vilket är något som förare som tidigare kört med Jet-hjälmar är vana vid och därmed ofta trivs bättre med. För mig med 59cm runt huvudet passar en M59 rätt, men den sitter något tajtare än GP3, framför allt vid kinderna. 

Färgmässigt finns GT5 i vitt men kan även fås i Offshore-version (Orange).

Precis som GT6 så har Bell GT5 Sport den stora siktgluggen på 85mm, och kan även köpas med bara skärm om man inte vill köra med ett visir. Det finns diverse luftintag att köpa till för att styra in mer ventilation i hjälmen om man kör med en öppen bil.

Generellt sett är hjälmen mycket populär bland de som kör främst en täckt bil men som vill ha möjlighet att hoppa in i formelbilar vid tillfälle, då den är väldigt prisvärd och har de flesta finesser man kan önska av en hjälm.

Bell GT6 Pro

Nu har vi kommit till en av de två prohjälmarna i Bells lineup och en av de senaste tillskotten på marknaden. GT6 Pro är en väldigt modern hjälm såväl till funktion och utseende i både svart och vitt. Storleksmässigt har den det största utbudet bland någon hjälm på marknaden, och finns hela vägen från 54 till 68cm, med en centimeters steg mellan 54-61 och sedan två centimeter mellan 62-68. Här vågar vi med andra ord garantera att det går att hitta en hjälm som är stor nog och det finns bättre möjligheter att hitta exakt rätt storlek med de täta storlekarna.

GT6 sitter också kännbart tajtare, på ett bra sätt, än vad GT5 och GP3 gör. Den är något kort i modellen vilket gör att den passar de med lite bredare huvud än långt, så jag med 59cm runt huvudet behöver ha en storlek 60 men där sitter den balanserat även om den inte riktigt kommer upp i samma klass som en RS7.

Den har den stora siktgluggen på 85mm, och därtill har visiret ett betydligt längre öppningsläge vilket gör att man kan lyfta visiret hela vägen bort från synfältet och ha det helt fritt. Med andra ord behöver man inte längre kompromissa och välja mellan ett visir eller skärm.

Till skillnad från de andra hjälmarna Bell har så används det en undertrycksteknik som evakuerar den varma luften, istället för att jobba med övertryck som de tidigare har gjort. Det här ger en bättre aerodynamik på hjälmen och det blir också något tystare.

Bell RS7 Pro

Hjälmarnas Rolls-Royce, och egentligen hjälmen som inte kräver någon vidare introduktion. Det finns många hjälmar som försökt kopiera, men ingen som lyckats.

Bell RS7 sticker ut, även bland övriga hjälmar i Bellsegmentet, då det invändiga skummet sitter helt perfekt runt huvudet redan innan det har formats av att ha burit hjälmen några timmar. Det är ett jämnt tryck överallt runt huvudet som ger en trygghet i hjälmen, och komforten är hundraprocentig.

Då det är en flaggskeppshjälm har den självfallet alla tänkbara- och otänkbara funktioner, och går att få från 54-61+ i steg om 1cm. Finns ett gäng olika tillbehör, och finns som standard inte bara i svart eller vitt men även med färdiga designer som exempelvis orange eller grå.

Vikten är i perfekt balans mellan säkerhet och prestanda och siktgluggen är gjord för formelbilar med 65mm säker öppning. Trots det har man full sikt åt sidorna och framåt, och då den sitter så bekvämt på huvudet störs man aldrig av att ha på en integralhjälm.

Det här är vår populäraste hjälm av en anledning. Storlek 59 sitter helt perfekt på mig med 59cm huvud, utan tillstymmelse till att klämma åt. Det här är en hjälm du kan ha timme ut och timme in på banan utan att börja få ont eller huvudvärk och därmed extra populär i långlopp. Av samtliga hjälmar jag testat, av alla märken, är det här den som sitter absolut bäst.

Så avslutningsvis – vilken hjälm är det du skall välja?

Kort sagt så finns det inga “fel val” att göra. Så länge du mätt ordentligt så är det främst användningsområdet som du behöver ta i beaktande, med brasklappen om att du kan behöva gå upp en storlek med GT6 Pro beroende på din huvudform. Skall man främst köra formelbil är RS7 och GP3 lite mer specialiserade för det, medan GT5 och GT6 ofta hittas i täckta karosser.

Hjälmarna vi gått igenom här är de vi regelbundet säljer och själva handskats mycket med, men det finns ytterligare ett segment med homologering FIA 8860-2018 som det är krav på i somliga internationella racingserier. Har du behov av en hjälm med denna homologering så tveka inte att höra av dig till oss för personlig rådgivning!

Kolla även in vår guide Bygga Rallybil.

Jämförelsetabell

  Bell GP3 Bell GT5 Sport Bell GT6 Pro Bell RS7 Pro
Homologering FIA 8859-2015 FIA 8859-2015 FIA 8859-2015 + SA2020 FIA 8859-2015 + SA2020
Anti-fog visir Säljs separat Säljs separat Förmonterat Förmonterat
HANS-fästen Valfritt Valfritt Förmonterat Förmonterat
Redo för intercom Ja Ja Ja Ja
Redo för drycksystem Ja Ja Ja Ja
Rekommenderas för Öppen cockpit Öppen och stängd cockpit Stängd cockpit Öppen och stängd cockpit