Vi får ofta frågan om vad man bör tänka på när man ska prova ut ett HANS-skydd och det finns ett par punkter där det brukar gå snett trots goda intentioner. Så nu en gång för alla reder vi ut vad du bör tänka på när du ska välja HANS-skydd som passar just dig.
Vinkel! Vinkel! Vinkel!
HANS-skydd finns i modeller med mellan 10° och 40° lutning. Lutningen mäts mellan delen som går runt nacken och delen som går ner över bröstet. Den vanligaste modellen som vi säljer och lagerhåller på Apex.se är den med 20° lutning då den visat sig vara optimal för de allra flesta typer av skandinavisk motorsport.
När du sitter fastspänd i din stol och har nackskyddet monterat på hjälmen så ska vinkeln på plattan i nacken vara mellan 60° och 90° för att ge optimalt skydd vid eventuell kollision. Om det lätt vidrör hjälm eller stol så är det ingen fara, så länge det inte spänner mot någon av delarna eller orsakar obehag.
Huvud, axlar (inte knä och tå)
När man provar ett HANS-skydd för första gången så vill 99 av 100 personer gärna lägga skyddet i direkt kontakt mot nacken. Inte så konstigt då det ändå är ett nackskydd, men detta är inte korrekt. Innan du spänner fast dig med bältet ska skyddet ska vila mot bröstet och hela axeln och ge utrymme för nacken, det är först när du börjar dra åt bältet som skyddet kan börja glida fram mot nacken.
För att förhindra att skyddet glider för långt fram så bör du innan du dragit åt ordentligt luta ditt huvud bakåt för att "knuffa bak" skyddet till rätt position och samtidigt dra åt dina remmar ordentligt. Förutsatt att du har rätt vinkel på din modell av HANS-skydd så bör du nu ha fått ihop optimala förhållande för en säker åktur.
Övriga tankar
Nu när du sitter där fastspänd i stolen så kanske det är lockande att vinkla huvudet neråt så din haka vidrör ditt bröst. Det kommer du märka går alldeles utmärkt, och kanske undrar du varför? Ska inte skyddet förhindra denna typen av huvudrörelse? Nej, faktiskt inte. När du krockar så slår du inte huvudet mot bröstet utan det rör sig framåt. Och det är i den rörelsen som HANS gör sitt jobb att förhindra skador.
Tänk på att remmarna behöver bytas efter en kollision. Även om de kanske rent visuellt ser intakta ut så uppstår det slitage som gör att du inte längre kan vara garanterad att de håller för en smäll till. Remmar finns att beställa här! Vi har även en guide om Integralhjälmar från Bell Racing som är väldigt bra.
Detta var en liten introduktion till hur du bäst går till väga för att hitta rätt och framförallt prova på rätt sätt när du ska skaffa ditt nackskydd. Som alltid är ni välkomna att höra av er till oss om ni har frågor och funderingar, vi hjälper er gärna! Kolla även in vår guide om Utrustning att se över efter säsongen.