Guide: Att välja rätt typ av bälte

Guide: Att välja rätt typ av bälte

Bälte är något som varit en grundstomme i vår försäljning sedan vi startade företaget och vi har genom årens gång tagit emot tusentals frågor om bälten och vi drar oss inte för att kalla oss själva experter på ämnet. Spana in vår video eller läs nedan där vi bland annat går igenom de olika modellerna och vad betyder egentligen ASM?

 

Ska man välja fyr- eller sexpunktsbälte?

Vi rekommenderar att man alltid ska välja ett sexpunktsbälte oavsett om bilen ska gå på gata, köra folkrace, rally eller racing. Den stora anledningen till detta är att det finns något som kallas för submarining som vi kommer gå igenom alldeles strax.

Väljer man dock att ändå köra med fyrpunktsbälte så är det Schroth det absolut säkraste valet då de har en patenterad tillverkning av vad man kallar för anti-submarining.

Vad är Submarining?

Submarining innebär att när fordonet stannar tvärt vid en kollision så vill kroppen fortsätta röra sig framåt. Ett fyrpunktsbälte fångar enbart upp överkroppen så från bäcken och ner bibehålls rörelsekraften som gör att kroppen kommer ner och under bältet. Det kan te sig riktigt illa och konsekvenserna kan vara allvarliga.

Har man ett sexpunktsbälte så är detta aldrig något problem då grenremmarna förebygger detta. Ska man dock fortfarande använda sig av ett fyrpunktsbälte så rekommenderar vi Schroths bälte med ASM som står för Anti SubMarining.

Vad är ASM?

ASM eller Anti Submarining är en teknik som Schroth har tagit fram för lösa problemet med just submarining. Med vanliga fyrpunktsbälte fördelas kraften jämnt mellan de två övre remmarna men det finns inget som fångar upp underkroppen.

Således glider kroppen ner och fram i sportstolen. Schroths patent gör att den ena axelremmen tar upp kraften och gör att överkroppen roterar i en vinkel som tvingar ner bäckenbenet i sittdynan. Man glider helt enkelt inte fram och minskar på så vis risken för skador. På bilden nedan så ser ni skillnaden tydligt.

2- eller 3 tum över axlarna?

På gamla bälten så var det problematiskt om man körde med ett 2 tums axelband utan HNRS (alltså HANS- eller hybridskydd). I och med de nya homologeringarna så har det på senare år blivit tillåtet att använda vilket man själv än föredrar eller är bekväm med.

Vilka olika typer av bälten finns det?

I den här delen så kommer vi att gå igenom olika typer av bälten och vilka för och nackdelar som finns. Vi har även gjort en guide på hur man monterar bältet så det kommer vi inte att prata om här.

Vanliga bälten

När det kommer till det vanliga bältet så gör man de flesta justeringar vid installationen av bältet och då anpassar man så det sitter rätt på just dig. I de fall då det är en och samma förare som kör så är det faktiskt en fördel då man inte behöver tänka på justeringar under eller mellan tävlingarna.

OEM-bälten

OEM står för Original Equipment Manufacturer och enkelt förklarat är det att ett produkten är specifikt framtagen för att passa ett specialt fabrikat. I det här fallet så kan vi ta Schroth som har tagit fram bälten specifikt utformat till Porsche så att infästningarna passar perfekt utan att man själv behöver göra egna hål eller montera bältesplatta eller något annat.

Så med denna typen av bälte sparar ni på arbetet samtidigt som ni får ett bälte som bokstavligen talat är gjort för er bil.

Endurancebälten

Endurancebälten är specifikt framtagna för långlopp och skiljer sig en del i funktion från vanliga bälten. När man monterar vanliga bälten så ställer man in längden på remmarna så att de ska sitta perfekt på den individuella föraren. Under långlopp är det ofta förarbyten och det är inte helt optimalt att justera remmarna när man tävlar mot klockan.

Med endurancebälten är det mycket enklare att göra justeringar på alla delar av bältet och det är tydligt utmärkt på bältet exakt var justeringarna sitter. Så för alla som kör långlopp är det den här typen av bälte man bör titta närmre på.

Schroth Flexibälte

Den här typen av bälten ger dig flexibiliteten att kunna ändra om du ska justera remmarna genom att dra justeringarna nedåt eller uppåt. Den här varianten kan vara bra om man inte vet vilken man föredrar eller om man ska ha bältet till olika bilar och sporter. Oscar går igenom det tydligt i videon.

 

Kolla även in:

Hur monterar man ett 6-punktsbälte

Vi presenterar stolsväljaren

Välj rätt sportratt