I den här guiden så går vi igenom allt man behöver tänka på när det kommer till att montera ett 6-punktsbälte. I videon så ser ni alla stegen som krävs från början till slut och så kan ni använda detta inlägg som en referens.
Hur monterar man ett 6-punktsbälte
Vi kommer att gå igenom allt som ni behöver veta när det kommer till att montera ett 6-punktsbälte. I denna videon så använder sig Oscar vårt egna bälte tillsammans med bältesöglor och bältesplattor som finns i vårt sortiment. Guiden kommer att gå igenom alla stegen som behövs för att montera bältet samt bra saker att tänka på. Är ni inte riktigt säkra på vilken typ av bälte ni ska köra med så har vi även gjort en guide som heter “Så här väljer du rätt bälte”.
Passa in axelbanden
När det kommer till axelbanden så är det enklast om man är två stycken så att en kan sätta sig ner medan den andra mäter. Gör man det själv så kan man utgå ifrån att loggan på varumärket ska synas och att den räcker ner till sitsen. Den är dock enkel att justera i efterhand så det blir en bra utgångspunkt.
Tvinna runt buren
Nu är det dags att tvinna bältet i buren. Här finns det en del saker som man bör tänka på så att det blir alldeles rätt. I videon så visar Oscar upp på ett tydligt vis hur man gör för att det ska bli så säkert som möjligt och även hur man gör det snyggt. Just i detta steget så ser vi att det är många som gör fel.
Axlarnas position i bälteshål
När man monterar axelbanden så är det väldigt viktigt att dessa ligger fritt i bälteshålet. Axellinjen får absolut inte ligga varken under eller över bälteshålet. Skulle det ligga under bälteshålet så kan man i vissa fall använda sig av en dyna för att komma längre upp. Om problemet kvarstår efter dynan eller om den ligger över bälteshålet så måste man köpa en ny stol. Som tur är så har vi gjort en stolsväljare som visar vilka stolar som passar just din kropp.
Passa in höftbanden
Nu kommer vi till den delen som kan vara den svåraste delen när man monterar bältet och det är att passa in höftbanden. För här är det väldigt viktigt att man får allting på rätt håll och plats så att man vid en eventuell krock inte skadar sig. Här går Oscar igenom i detalj det man behöver tänka på.
Passa in grendelen
Den sista saken som vi måste göra innan vi monterar av sportstolen för att borra hålen till bältesöglan och bältesplattan är att markera in grendelen. Det enkla här är att du enbart ska rita av hålet i stolen och inte behöver justera något. Så plocka av kudden och rita ett streck i centrum så är vi klara för att borra.
Montering av bältesöglor
Nu börjar vi närma oss slutskedet av monteringen och det vi ska göra nu är att borra hålen så att vi kan montera våra bältesöglor. Här visar Oscar precis hur man ska göra för att montera bältesöglorna på bästa vis, för det är inte bara att skruva fast öglorna hur som helst.
Justera in längden på delarna
När vi är färdiga med den faktiska monteringen så är det nu dags att ställa in längden på de olika delarna så att bältet sitter korrekt. Den här biten kan vara lite klurig men det är viktigt att man får det rätt annars kan man skada sig rejält vid en krock. Bältet ska till exempel inte gå över mjukdelar utan över ben. Det här går Oscar igenom i detalj så att ni kan se skillnaderna på när det är det är inställt rätt kontra fel.
Glöm inte sprinten!
Nu kommer vi till det absolut sista man måste göra och det är att sätta sprinten i bälteskroken. Det här är ett steg som många glömmer bort och har man inte gjort detta så kommer man inte igenom besiktningen. Det är ju inte så konstigt då sprinten är den som garanterar att bälteskroken inte kan öppnas.