Nya framsteg gällande personlig säkerhet inom svensk rallysport
SBF först i världen med att införa standard för godkända skoknutar – endast två metoder tillåtna från och med 1 juli.
Efter flera års omfattande genomlysning av personlig skyddsutrustning inom svensk rallysport, med särskilt fokus på fotbeklädnad, har Svenska Bilsportförbundet (SBF) nu fastslagit nya säkerhetsdirektiv som rör ett länge förbisett område – knytning av skosnören.
”Krav på material har funnits länge,” säger Anders Åberg på Apex.se, ”men tydliga riktlinjer för hur utrustningen faktiskt används har däremot lyst med sin frånvaro. Att SBF nu har tagit detta på allvar och gjort en gedigen utvärdering tycker jag är klockrent.”
Bakgrunden till beslutet är inspirerad av andra sporter, såsom klättring, där införandet av standardiserade knutar kraftigt minskat olycksfrekvensen. Nu väljer SBF att gå samma väg, efter att ha analyserat incidentrapporter från de senaste två säsongerna.
”Det är egentligen två viktiga aspekter det här löser,” förklarar Pär Karlsson, teknisk chef på SBF. ”För det första säkerställer en korrekt knytning att skon sluter ordentligt kring foten enligt tillverkarens intentioner, vilket är avgörande för flamsäkerheten. För det andra minskar vi risken för att förare, co-drivers eller servicepersonal snubblar över lösa snören – något som varit ett växande problem.”
Det var framför allt efter Silverratten 2024, där en ovanligt hög mängd avvikelserapporter inkom gällande snubbelolyckor i serviceområden och på transportsträckor, som processen skyndades på.
De två godkända knytmetoderna blir den klassiska "dubbla öglan" (ibland kallad kaninöronknuten) samt "Ian-knytningen", en snabbknut som ger symmetrisk belastning och minimal risk för upptrassling. Vidare så ska skosnörena träs inifrån och ut enligt figur B nedan:
Nästa steg, kurser och dispans för snabbsnörning
”Nästa steg blir att se om vi kan nå ut med liknande krav till publiken,” avslutar Anders Åberg. ”Vi vill ju inte att någon i rallyskogen ramlar över en halvdan knut.”
Från och med 1 juli kommer samtliga skor som säljs via Apex.se levereras med en förknuten, godkänd knut. Kunder rekommenderas att använda skohorn och undvika att knyta om skon själv, såvida man inte genomgått SBF:s webbkurs ”Snöra dig säker – nivå 1”.
Men hur står det egentligen till med skor som har snabbsnörning, som till exempel OMP One Evo X R? Eftersom dessa skor inte har någon traditionell knut så är de undantagna från regeln.
Internationellt så har beslutet fått uppmärksamhet och efter en lång urvalsprocess har FIA bestämt att skicka en delegation till Skilling 50 för att utvärdera regeländringen tillsammans med de deltagande.