Fälgar finns i ändlöst många olika kombinationer och specifikationer, så många att det faktiskt är snudd på omöjligt att skapa artikelnummer för alla. Vår utvecklingsavdelning här på Apex.se har dock tagit fram en lösning och efter över ett år på ritbordet kan vi nu presentera vår unika fälgväljare. Eller som vi kallar det internt: Fälgaren™!
Hur fungerar det då?
Jo! På de individuella fälgmodellerna kan ni idag välja mellan fasta specifikationer. Vi har tidigare erbjudit de vanligaste alternativen men det finns ju en ändlös mängd alternativ som faller utanför ramarna. Så hittar ni inte exakt det ni behöver så finns det en länk vidare till vår fälgväljare där man enkelt fyller i specifikationerna för fälgen man önskar och sedan lägger sin beställning precis som vanligt. Ledsen för att kanske göra dig besviken, men det är faktiskt så enkelt utåt sett, det är bakom kulisserna magin sker och en trollkarl avslöjar aldrig sina trick.
Hur man mäter en fälg
Fälgstorlek: anges som <diameter> x <bredd> i tum, t.ex. 15x6,5.
Bultdelning: anges som <antal bultar> x <diameter på bultcirkel i mm>, t.ex. 4x112
(mät plant från centrum på en bult/bulthål till centrum på navet och dubbla sedan det uppmätta avståndet)
Centrumhål: anges som diameter i mm, t.ex. 71,1
(brukar generellt vara ca 0,1 mm större än navets diameter)
ET / Offset: anges som ett heltal mellan de gränser som anges.
A) Mät djupet från fälgens baksida fram till anläggningsytan (ytan där hålen för hjulbultarna finns)
B) Mät fälgens bredd och dela resultatet med 2
C) ET/Offset = A-B avrundat till hela mm
Genom att lägga till en spacer mellan navet och fälgen minskar man i praktiken ET med tjockleken på spacern (dvs man flyttar hela hjulet utåt i hjulhuset). Om man vill experimentera med olika ET kan det därför vara smart att utgå från en fälg med ett högre ET och sedan justera/testa med hjälp av olika tjocka spacers. När man sedan kommit fram till vad man tycker fungerar bäst, så kan man beställa fälgar med just det ET-värdet.
Teoretiskt är ET avståndet i mm mellan hjulets centrumlinje och navets framsida, dvs 0 innebär att halva hjulets bredd sitter in över nav medan halva sitter utanför navet mot skärmen till.
Ett positivt ET betyder att en större del av hjulets bredd sitter in över nav och att hjulbultar/-muttar hamnar närmare fälgens framsida. Om man jämför med ET på den befintliga fälgen, så skulle ett lägre ET innebära att hela hjulet flyttas längre ut mot skärmen, medan ett högre ET innebär att hjulet flyttas längre in i hjulhuset.)
Har du dimensioner idag som du är nöjd med så kan du se ET på dina befintliga fälgar. Vill man experimentera måste man se till att hjulet inte kommer att ta i vare sig skärm, baksida av hjulhus, eller något annat.
Frågor på det? Kontakta oss!